иновации, от които се повлиява банкирането
Пет въпроса, свързани с бъдещето на роботите-консултанти, зададени на Абба Нюбъри, главен директор на маркетинговия отдел в Habito
Абба е главен директор на маркетинговия отдел в стартиращата компания Habito. Тя е опитен консултант по маркетинг, работила е както с Google, така и с YouTube в техните програми за ускоряване. Била е и от двете страни на маркетинговата индустрия – като управляващ партньор на медийната стратегия в McCann и като директор на рекламната стратегия в News UK.
Каква е Вашата перспектива за променящия се пейзаж на банковите и финансовите услуги?
Финансовият сектор се е превърнал във фрагментиран и объркващ пазар със затъващи играчи и непрекъснато нарастващи очаквания на потребителите: всички тези фактори довеждат до нуждата от спешна промяна.
Експлозията на финтех през последното десетилетие доведе до интересни иновации. По-специално, тя допринесе за развитието на услугите, насочени към клиентския опит. Гъвкавите стартиращи финансови фирми като нас, заедно с потребителското банкиране, бизнес кредитирането и фактурирането, създадоха сериозни проблеми за големите институционални оператори. И това състезание между тях и нас принуди традиционните финансови институции да се променят значително.
В кое откривате най-голяма възможност?
Категорично в отвореното банкиране. С отворените APIs (application program interface – програмен интерфейс, притежаващ набор от фукнции, позволяващи създаването на приложения, които имат достъп до данните на операционна система, приложение или други услуги) има реална възможност да превърнем нашата визия за „бутон за ипотека” в реалност. Дните на попълване на дълги формуляри трябва да бъдат оставени зад гърба ни. Най-важното е, че тази нова перспектива ще даде възможност на много хора да спестяват хиляди долари годишно просто като преминат от стандартната си ипотека с променлива лихва към продукт с фиксиран лихвен процент, например. Нашият продукт има потенциала да трансформира връзката, която потребителите имат с финансите си, като разширява избора на продукти и достъпа до по-изгодни сделки. И, разбира се, всичко е съобразено с индивидуалните обстоятелства на клиентите.
Отвореното банкиране ще донесе много и всеобхватни ползи за потребителите, но съображенията за неприкосновеност на личния живот също трябва да бъдат взети на сериозно. Потребителите трябва да бъдат информирани не само за ползите от отвореното банкиране, но и за методите за споделяне на лични данни. Тежестта върху нас като индустрия е да получим правото на неприкосновеност на личния живот, да печелим и, съответно, да оправдаваме доверието на потребителите си. Нека не забравяме, че тази възможност е нож с две остриета.
Не всички играчи ще успеят – често поради основателни причини като финансиране, темп на иновации и необходимост от непрекъснато проследяване на клиентското преживяване, каквито по-широкият технологичен пейзаж изгражда около нас. Лично аз видях как три силни и добре подкрепени ипотечни предприятия напускат финансовия сектор през последните 12 месеца, поради една или повече от изброените по-горе причини.
Доверието в този сектор е толкова крехко, колкото и самата възможност, и ние трябва да осмисляме добре действията си.
Накратко, трите неща, върху които трябва да продължим да работим, са:
- Обективност: движеща се от интелигентни иновации и технологии;
- Скорост: задвижвана от реактивно, ориентирано към клиента решение;
- Цел: водена от съпричастност и остро желание за решаване на проблеми.
Коя беше най-голямата иновация на 2018 г.?
Има толкова много иновации в областта на финансите – Alexa и гласовото банкиране са приети за най-новите промени, тъй като индустрията започва да се развива около технологиите, които потребителите приемат. GDPR, който поставя защитата на личните данни на потребителите в светлината на прожекторите, изглежда, че ще има дългосрочни положителни последствия. Лично на мен най-много ми допадат новите ми приложения за банкиране Starling и HSBC.
Как си представяте бъдещето на финансовите услуги?
Вярвам, че ще станем свидетели на хипер ефективна ценова надпревара. Тъй като роботите-консултанти навлизат с пълна сила в индустрията и, съответно, намалява необходимостта от кампании за изграждане на нови брандове, маркетинговите бюджети ще бъдат сведени до нула. Това би позволило тези спестявания да бъдат прехвърлени директно към потребителя под формата на по-ниски ставки.
Освен това, оперативната ефективност ще се превърне в бойно поле между доставчиците на финансови услуги от всички видове, конкуриращи се кой от тях ще направи най-големите OpEx спестявания, които да прехвърлят на потребителите и да спечелят играта на пазарен дял.
Свободният избор е ключът към бъдещето на финансовата индустрия. Това означава, че ще се осъществи преход от разработените финансови продукти, които са стандартизирани и подходящи за всички, към индивидуално персонализирани и „уникални“ продукти, до които всеки клиент ще може да получава достъп за броени секунди, вместо за дни, седмици или месеци.
Накратко, бъдещето представлява една съвкупност от новоразработени финансови продукти на ниски цени, които всъщност ще ни бъдат от огромна полза. Хората няма да плащат прекалено много за обикновени услуги. Няма и да бъдат подвеждани с неефикасни такива.
Какво ще бъде бъдещето на роботите-съветници и цялостното приложение на тази технология?
Ние, хората, имаме известни проблеми с това да се доверим изцяло на машини и тези наши тревоги имат резонанс и в развитието на финансовата индустрия. Наскоро изследователи откриха, че независимо от решенията, които роботите взимат, начинът, по който те взимат тези решения (чрез правене на изчисления и преценка на евентуалните последствия), се смята за ненадежден от масата хора. Ние изграждаме доверието си на базата на морал, а не на последователност. Сега обаче е широко признато, че тези остарели резерви по отношение на доверието (особено споделянето на лични данни) могат да бъдат лесно подкопани от удобството, което изкуственият интелект предоставя на хората. Просто доказателство за това може да се открие в склонността им да споделят ежедневно тонове информация онлайн.
Независимо дали става въпрос за едно кликване, с което повикваме кола, и минути по-късно се качваме при непознат шофьор, или за използването на смартфоните ни за резервиране на хотел в град, в който никога преди не сме ходили – ние се чувстваме напълно комфортно да споделяме лична информация само заради удобството, което ни се предоставя.
Ние споделяме нашите лични финансови данни за удобството да имаме изкуствено-интелигентен финансов съветник, който да се грижи за целия ни финансов живот. Ако съвсем скоро в бъдещето роботите-съветници вършат всичко за нас – управляват финансите ни и пазаруват всичко за нас – какви функции ще останат за компаниите за кредитни карти и заеми?
В ипотечния сектор наблюдаваме нарастващия брой на хора, искащи да сключват сигурни сделки с фиксирана лихва. Тези тенденции се наблюдават сред хора, търсещи по-голяма стабилност в близко бъдеще. Като индустрия, ние правим всичко по силите си, за да задоволим техните изисквания.
Но колко традиционни ипотечни брокери биха отговорили на тази тенденции?
Един от многото начини да задоволят клиентите си несъмнено е разработването на роботи-консултанти, които да помагат на потребителите в ежедневните им занимания с финанси.
11 удивителни факта за финтех
FinTech е абревиатурата на „финансова технология“. Често се използва за описване на иновативното използване на технологии при проектирането и доставката на финансови продукти. Финтех се ползва от банки, застрахователни компании и други финансови институции за предоставяне на нови услуги на потребителите по икономически изгоден начин. Това е една от най-бързо развиващите се индустрии в света, поради потенциалните смущения, които може да предизвика в света на финансите, в който доминират големи правителствени и частни банки.
С течение на времето, мобилният телефон създава многобройни възможности за растеж и иновации в сектора на финансите. Той изравнява финансовите условия, като предоставя на обикновения човек услуги, които преди бяха предназначени само за институционални клиенти. Чрез увеличаване на конкуренцията, финтех фирмите намаляват цените, плащани от клиентите за финансови услуги и продукти. Насърчава се и финансовото приобщаване в целия свят, като на обикновения човек се предоставя достъп до банкови услуги на много ниска цена.
Растежът на броя на финтех компаниите определено застрашава пряко гигантите в областта на финансите. През последното десетилетие се наблюдава по-голям напредък във финансовите технологии, в сравнение с миналия век. В резултат, банките ежедневно ускоряват собствената си трансформация, като инвестират в иновации и технологии. Някои от установените световни банки като CitiVentures, JP Morgan и Goldman Sachs се считат за най-големите инвеститори във финтех. Очевидно, те искат да осигурят бъдещето си, като инвестират в правилната технология.
Увеличаването на възможностите на изкуствения интелект и машинното обучение се очаква допълнително да трансформира сектора през следващите години, тъй като програмите стават по-интуитивни. Робо-съветниците най-вероятно ще бъдат основната движеща сила за натрупване на богатства в бъдещето.
Въпреки че дигитализирането на банките тече с пълна сила, те все още са доста далеч от стартиращите финтех компании по отношение на иновации. Това е така, тъй като повечето банки са по-големи от пъргавите финтех стартъпи и притежават по-сложни структури. Те са затънали в проблеми с остарели софтуерни системи и бюрократични и тромави процедури, чрез които банките искат да постигнат мечтаната от тях модернизация.
След като представихме концепцията на финтех в най-общи линии, бихме искали да споделим с Вас 11 неочаквани и интересни факта, свързани с финтех индустрията, за които може би не сте и предполагали:
- Съществуват около 8000 стартиращи финтех компании по целия свят с операции в повече от 60 страни.
- Ant Financial – компанията, управляваща най-голямата услуга за мобилни плащания в Китай – Alipay, е най-ценният финтех в света, който се оценява на 60 милиарда долара. Компанията е събрала около 4,5 милиарда долара от финансиране, откакто е основана през 2004 година.
- Втората най-ценна финтех компания в света е китайската фирма за отпускане на кредити P2P Lufax. Тя се оценява на 18,5 милиарда долара.
- Ако бяхте инвестирали 100 долара в биткойни преди седем години, щяхте да можете да си закупите 100 монети, тъй като цената се движеше около 1 щатски долар. В наши дни, биткойн се търгува на $7 755, което означава, че Вашата инвестиция ще струва около $775 500.
- Най-ценната компания на финтех в САЩ е Stripe, фирма за обработка на онлайн плащания. Основана през 2010 г., компанията е оценена на 5 милиарда щатски долара. Salesforce, Twitter и Kickstarter сa нейни клиенти.
- Двама на всеки седем души по света вече използват някаква форма на финтех иновациите. Истинското състезание между стартиращите фирми е в спечелването на останалите пет души.
- През 2017 г., Alipay, която е доминиращата фирма за онлайн плащания в Китай, е обработила три пъти повече плащания от световния гигант PayPal.
- Във Великобритания повече от 60 000 души работят във финтех сектора. В световен мащаб, повече хора, заети в тази област, има само в Сан Франциско.
- Инвестициите във финтех сектора са нараснали с 11%, достигайки над 17,4 млн. долара през 2018 г. Между 2010 и 2017 във финтех компаниите са инвестирани 80 млрд. долара.
- Смята се, че до края на 2020 г. британските банки ще загубят до 40% от приходите си, поради високия интерес към конкуриращите ги финтех компании.
- Броят на европейците, използващи мобилно устройство за извършване на плащания, се е увеличил от крехките 18%, наблюдавани през 2015 г., до около 67%, засечени в края на 2018 г.
Пет финтех иновации, от които се повлиява банкирането
С течение на времето банковата индустрия започва да се характеризира с практиките, които някога бяха типични само за стартиращите финтех фирми. Банките и кредитните съюзи стават по-удобни за потребителите с бързите си темпове на иновация. Днес те умеят да използват по-обширно данните, анализите и процесите на цифровизация, вместо просто да превръщат хартията в PDF формат, както правиха преди.
Глобалният банков сектор става както по-стратегически фокусиран, така и технологично напреднал, с цел да удовлетвори желанията на потребителите и да задържи пазарния си дял. Голям акцент се поставя върху дигитализирането на основните бизнес процеси и преоценката на организационните структури, за да бъдат по-добре подготвени банките за бъдещето. Тази трансформация илюстрира нарастващото им желание да се превърнат в „цифрови банки“.
Иновациите и разработването на нови решения, за които се използват данни, усъвършенствани анализи, цифрови технологии и новоразработени платформи, никога досега не са били по-важни за финансовия сектор. Напоследък все по-често виждаме как организациите въвеждат иновации, свързани с разширяването на услугите им, реконфигурирането на каналите за доставка, предоставянето на проактивни съвети, интегрирането на плащанията и прилагането на блокчейн технология.
Тенденциите за въвеждане на иновации ще продължат да бъдат актуални през оставащата част на 2019 г., тъй като се очаква световните финансови и технологични гиганти да революционизират сферата на финансовите услуги. Банките ще започнат да експериментират с още по-усложнени мобилни приложения, за да подобрят както доставката на услуги, така и тяхната персонализация спрямо изискванията на клиента. С оглед на това, че технологиите непрекъснато се развиват с бързи темпове, се очаква и банковият сектор да продължи да инвестира в иновации и цифрови подобрения.
1. Обслужване на отделни сегменти
От край време повечето банки групират хората на различни таргет групи (напр.: млади хора; хора, родени след 1980 г. и по-възрастни представители на обществото). Интересен факт е, че някои по-развити банки сега се насочват към групирането на клиенти въз основа критерии от типа на начин на живот, ценностна система, начин на мислене и доходи. До края на тази година се очаква много банкови организации да надхвърлят дори този тип класификация на клиентите си, с цел развитие на индивидуализираната комуникация. Това се счита за крайната цел на новаторската персонализация, чието осъществяване би било възможно само чрез използването на данни, напреднали анализи и цифрови технологии.
Въпросната персонализация включва групиране на клиентите на базата на по-усъвършенствани критерии, които помагат на банките и кредитните съюзи да отговарят на клиентските предпочитания в реално време. Един от забравените ключове за успеха на персонализирането е самото желание на потенциалните клиенти да платят за тази допълнителна услуга. Или може би ключът към успеха е в готовността на организациите за финансови услуги да монетизират стойността на услугата по начина, по който Amazon определя цените за доставяне на стойността на Amazon Prime, например.
Разбира се, най-важният елемент е определената от организациите цена да е по джоба на потребителите.
Иновациите и обслужването на отделни сегменти не са ограничени само до индивидуалните потребители. Банките и кредитните съюзи трябва да насочат усилията си и към сегмента на малките и средни предприятия и техните нужди. Много организации за финансови услуги предприемат т. нар. подход „GAFA“ (Google / Amazon / Facebook / Apple), използвайки идеи и данни, получени от услугите на отделните организации, за да засилят основния си бизнес.
2. Разширяване на отвореното банкиране
Все повече регулаторни органи в световен мащаб изискват банковите организации да дават възможност на клиентите спокойно да споделят данните си с трети страни, за да захранват нови финансови услуги и да увеличат конкуренцията в банковия сектор. Чрез предоставянето на данни за сметка и плащане чрез защитени интерфейси за приложно програмиране (API), потребителите имат по-голяма свобода и контрол по отношение на взаимодействието си с доставчиците на финансови услуги.
Отворените APIs за банкиране ускоряват иновациите и сътрудничеството, като водят до разширени банкови екосистеми, включващи много повече от просто финансови услуги, за да направят потребителския начин на живот по-добър. Вълнуваща характеристика на отвореното банкиране е, че даването на съгласие от страна на потребителите поставя акцент върху предложенията за поставена потребителска стойност. С други думи, ако предложената стойност не се одобрява от потребителите, клиентът може просто да не позволи споделянето на данните си. Алтернативно, фирмите, които предлагат най-доброто предложение за стойност, ще бъдат „победители“.
Разбирането и използването на потенциала на отвореното банкиране ще позволят на организациите за финансови услуги да надграждат съществуващите си взаимоотношения с клиентите. Като им предоставят право на избор и контрол върху собствените им данни, банките и кредитните съюзи от първа група могат да станат лидери в ерата на персонализираните финансови услуги. Очаква се разширяването на отвореното банкиране да насърчи нетрадиционните финансови дружества да си сътрудничат с традиционните банки. Друга опция за тях е да се включат в бизнеса самостоятелно. По който и от двата пътя да тръгнат, намерението им ще е едно и също, а именно разработването на иновации в името на потребителя.
3. Привързаност към „фигитални“ доставки на услугите
С високата цена на традиционната клонова мрежа и увеличаващия се брой транзакции, преминаващи към цифрови канали, все повече традиционни компании за финансови услуги въвеждат цифрово банкиране. Някои банкови дружества разработват цифрови банки, които да събират депозити, докато други финансови компании използват цифрови платформи за предоставяне на кредити, инвестиции и специализирани услуги. Във всеки случай, фокусът е поставен върху дигитално насочените клиенти.
Някои от насочените в тази посока организации ще се движат към дигитализация, за да не загубят клиентската си база, докато други фирми ще го правят, за да разширят (или генерират) пазарния си дял. Във всички случаи желанието ще бъде да се въведат продукти, ориентирани към предпочитанията на потребителите. Този фокус върху иновациите се осъществява чрез APIs за отворено банкиране и „облачни“ технологии.
Необходимостта за създаването на алтернативен модел за доставка става по-голяма и поради съществуващите разходи за поддържане на клонове. Очевидно е, че поддържането на банков клон е трудна задача, което прави възвръщаемостта на активите значително по-силна за банки без клонове. От друга страна, докато нововъзникващите финтех компании обикновено плащат по-високи разходи за финансиране с посреднически или онлайн депозити, съществуващите организации, които изграждат само дъщерна марка за цифрови технологии, печелят от вече ниската цена на финансиране на депозитите.
Точно както се случва и в сектора на търговията на дребно, очакванията на потребителите и цената на алтернативните начини на доставка променят начина, по който е структурирана банковата индустрия. Предизвикателството на останалата част от 2019 г. и годините занапред, пред което ще бъдат изправени финансовите компании, е определянето на правилната комбинация от физическо и дигитално обслужване, по-известно като сбор от „фигитални“ услуги.
4. Предсказуемо банкиране с помощта на изкуствен интелект
Една от най-вълнуващите иновационни тенденции през 2019 г. е непрекъснатото движение към т. нар. предсказуемо банкиране. За първи път банковата индустрия може да консолидира всички налични вътрешни и външни данни чрез изграждане на предсказуеми профили на клиенти и членове в реално време. Като притежават данни за потребителите си, финансовите институции от всякакъв мащаб ще могат не само да познават добре дейностите на своите клиенти, но и да дават адекватни съвети за бъдещите финансови намерения на потребителите.
Това засилено използване на данни ще повиши сигурността и ефективността на банките. Чрез преминаването към услуги, при които клиентът свободно може да комуникира с роботи-консултанти, финансовите институции ще осигурят на потребителя възможност да преосмисли следващите си действия. Истинската иновация обаче ще настъпи едва когато финансовите институции интегрират напълно разширените услуги на отворено банкиране и свързани устройства, помагащи на клиентите, в системите си.
Функциите и достъпът на банките и кредитните съюзи могат да бъдат разширени чрез използването на виртуални агенти, които извършват действия от името на потребителя, с цел да намерят най-добрата комбинация от решения за всеки един човек.
Тази трансформация може да доведе до елиминиране на специфични традиционни действия (проверки, искане на заеми, плащания) и замяната им с новите универсални решения за управление на паричните средства, които да отговарят на всички нужди на потребителя.
В крайна сметка, очевидно е, че фокусът вече не е поставен върху събирането на информация и влагането на енергия при четенето на събраните данни. Понастоящем информацията се предоставя с цел проактивно променяне на ежедневното поведение на клиентите.
5. Свободни плащания навсякъде
Секторът на плащания винаги е бил и ще продължи да бъде една от най-динамичните области на иновации в банковата индустрия. Провокирани от променящите се очаквания на потребителите и развиващите се технологии, традиционните банкови институции, финтех фирмите и големите технологични играчи ще продължат да внасят промени в динамичния сектор занапред.
Инфраструктурата на плащания непрекъснато се развива и променя. Преди тя се въртеше около определени фиксирани процеси. Сега всякакъв тип плащания могат да бъдат направени чрез няколко кликвания по което и да е време на денонощието. Тенденциите в областта на плащанията се осъществяват благодарение на т. нар. „Интернет на нещата“, мобилни портфейли, криптовалути и блокчейн.
Чрез въвеждането на иновацията за бързи и безпроблемни плащания ще се намалят транзакционните такси, като същевременно ще се увеличи значението на диференцирания потребителски опит и прилагането на широк спектър от данни.
Бъдещи иновации
За да могат да процъфтяват в индустрия, където конкуренцията е жестока, регулациите непрекъснато се променят и технологиите стават все по-важни, финансовите институции трябва да определят иновациите за свой основен приоритет. Именно затова организационните култури трябва да бъдат пригодени за въвеждане на различни иновации. Банките и кредитните съюзи, от друга страна, трябва да се научат да предвиждат потребителските нужди и да се развиват по такъв начин, че да удовлетворяват и запазват клиентската си база.
Роботите ще изместят ли хората?
Според ново онлайн проучване относно използването на изкуствен интелект на работното място, служителите във финансовите служби са по-склонни от тези във всяка една друга индустрия да вярват, че технологията на AI (изкуствен интелект) работи по-точно при финансовото прогнозиране, отколкото човека.
Проучването изследва 2000 служители в Обединеното кралство, за да разкрие какво мислят те за напредъка в технологиите на изкуствен интелект във връзка с техните работни места. Изследването също така се фокусира и върху мнението на бизнес лидерите, за да се проследи дали работодатели и служители имат еднакви очаквания.
Спрямо доклада от проучването, над три четвърти (77%) от анкетираните, работещи във финансовия сектор, признават, че не използват никаква форма на изкуствен интелект, изпълнявайки сегашната си роля. Други 5% пък признават, че дори не знаят дали използват технологията, или не. Въпреки това, на национално ниво, работещите във финансовия сектор и счетоводството признават, че технология, използваща изкуствен интелект, би могла да върши по-прецизна работа от тях самите.
Топ пет работни места, считани за подходящи за AI:
- Работа с данни (59%)
- Финансово прогнозиране (42%)
- Счетоводство / Управление на финанси (35%)
- Управление на производителността (24%)
- Комуникации (17%)
Общата тема, разкрита в изследването, е важното значение на човешкия инстинкт при взимането на решения заедно с AI.
Сред анкетираните офис работници, заети във финансовия сектор, почти двама на всеки пет (38%) свързват AI технологията със създаването на роботи или системи, които изместват хората и заемат човешките работни места. Интересен факт е, че когато разсъждават за решенията, взети във връзка с текущата им работа, 49% от анкетираните твърдят, че е по-вероятно да се доверят на решения, взети от хора, отколкото на тези, взети от AI. Само 7% от хората казват обратното, а 28% обясняват, че биха се доверили еднакво на двете информации.
Несъмнено обаче технологичните иновации са постоянен фокус за финансовите услуги от години насам. Изкуственият интелект, от своя страна, представлява значителен скок напред, тъй като тази технология предлага значително подобрени ефективност и прецизност, когато става въпрос за извършването на тежки задачи, изискващи много човешки усилия. В същото време AI позволява на фирмите да преминат отвъд традиционните методи за анализ и да започнат да използват по-сложни индикатори, които разчитат на алтернативни източници на данни и нови алгоритми, базирани на машинното обучение.
Златната среда се открива там, където работещите във финансовия сектор започват да се доверяват напълно на машините, базирани на изкуствен интелект, които работят в тяхна помощ, а не срещу тях и техните работни места. Всичко би станало много по-лесно в момента, в който работниците се дистанцират от общоприетото закостеняло мислене, според което „AI технологията е свързана със създаването на роботи или системи, които изместват хората и заемат човешките работни места“, и дадат път на иновациите.
„Разширената интелигентност“ и бъдещето на роботите
в света на финансите
Джим Уорън е ръководител на стратегиите и развитието на решения в отдел „Мениджмънт на инвестиционните услуги“ на SEI (развита инвестиционна компания в САЩ). Той отговаря за стратегическото проектиране и развитие на технологиите и услугите, свързани с разработването на платформа, използвана за предоставяне на услуги за аутсорсинг. В това интервю той разкрива важността на изкуствения интелект за финансовия сектор и опасностите, до които тази нова технология може да доведе.
Кои области на финансовия сектор са най-подготвени за въвеждане на изкуствен интелект?
Джим Уорън: Изкуственият интелект несъмнено е мощен инструмент. Но стига само дотук – той е инструмент и нищо повече. Когато мислим за AI (изкуствен интелект), не е задължително да се опитваме да идентифицираме възможностите за прилагането му. Точно обратното – трябва да мислим основно за проблемите, с които се сблъскват нашите клиенти ежедневно, и, съответно, как можем да разрешим тези възникнали затруднения. Трябва да се съсредоточаваме върху упоритите и постоянни проблеми и неефективността, свързани с настоящите процеси и системи, и да осъзнаем, че изкуственият интелект би могъл да ни бъде от помощ при откриването на решения.
В коя област на финансовите услуги изкуственият интелект ще има най-голямо въздействие?
Джим Уорън: В момента се обръща внимание основно на ролята на изкуствения интелект в централните клонове на компаниите. Но несъмнено AI е много по-обещаващ и би имал по-широкоспектърно приложение в оперативната страна на финансите, където много от процесите вече са неефективни. Моделите и алгоритмите с висока степен на точност, които изкуственият интелект ползва, могат да помогнат за подобряването на тези неефективни процеси. Финансовите услуги ще продължат да възприемат някои от по-успешните приложения в областта на технологиите, маркетинга и онлайн търговията, особено тези, свързани с анализ на клиенти (инвеститори) и клиентски опит. Друга област, в която изкуственият интелект би бил от полза, е пространството на лично богатство на клиентите. Там новата технология може да се използва за съветване на обществото и демократизация на инвестирането чрез осигуряване на финансова грамотност и сигурност за бъдещото население.
Кои според Вас са най-големите пречки за прилагането на изкуствен интелект?
Джим Уорън: Определено разходите, свързани с реализацията, очакваните и реалните рискове и широкото разпространение на стохастичните процеси могат да бъдат назовани като бариери, пречещи на мащабното приложение на изкуствен интелект. Закостенелите системи в повечето финансови институции и огромното количество събрани данни също пречат на внедряването. Освен това, GDPR, стандартите за съвети и други регулаторни изисквания могат да отклонят вниманието от ефективното разработване и прилагане а технологията, тъй като изискванията за съответствие до известна степен превръщат целия процес в тромава бюрокрация.
Как най-ефективно могат да се преодолеят тези бариери?
Джим Уорън: Неспирното разработване и инвестиране в иновации, съчетано със създаването на по-плавни и по-интелигентни пътища към производство със сигурност биха помогнали на организациите да преодолеят пречките, които се появяват при опитите за въвеждане на изкуствен интелект.
Как работната сила може да бъде по-добре подготвена за възхода на изкуствения интелект?
Джим Уорън: От ключово значение е работната ръка да бъде осведомена за способностите на изкуствения интелект и за неефективността на сегашните структури. Когато всички работници осъзнаят колко по-трудна е работата с вече остарелите системи, те натурално ще потърсят решения, предоставени от AI. От друга страна, мениджърите също трябва да се научат да използват изкуствения интелект и да развиват бизнеса си чрез неговото внедряване. Новата технология е изключително подходяща и за извършване на операции и различни услуги за клиенти.
„Разширена интелигентност“ е нов термин, описващ бъдещето на съвместната работа на хора и изкуствен интелект. Той се приема трудно от работещите във финансовия сектор, тъй като масата смята, че ще бъде заменена от роботи в близко бъдеще. Въпреки това, хората трябва да загърбят този начин на мислене и да осъзнаят, че има изключително много възможности за използването на AI в среда, в която човешкият капитал може да се преразпредели с цел постигане на ефективност на работа, а не да се замени изцяло.
Трябва ли да се страхуваме по някакъв начин от изкуствения интелект? Кои според Вас са най-големите рискове?
Джим Уорън: Ние трябва да бъдем обнадеждени за бъдещето на изкуствения интелект и неговото неизбежно приложение във финансовия сектор, но същевременно с това трябва да бъдем доста предпазливи и да обмисляме добре всичко. Прекомерната зависимост от една технология представлява сериозен риск за организациите. Същото важи и за приложението на изкуствения интелект.