Всичко, което трябва да знаете за финтех и блокчейн. Бъдещето на финансовата индустрия
Ако досега сте си мислили, че финтех означава само използване на компютри в банките, имаме изумяващи новини за Вас! Когато правите финансови транзакции на компютъра си, пазарувате онлайн или просто казвате добре познатото „ще платя с карта“ на касата на някой магазин, вие използвате предимствата на финансовите технологии. В общи линии, всяко сътрудничество на технологии и финансови услуги представлява финтех.

Финансовите институции имат два начина за прилагане на финансови решения, така че умело да се съревновават с конкуренцията си. Те могат или да изберат да си партнират с финтех компании, или да разработят свои собствени решения. По който и от двата начина да подходят, те трябва да следват тенденциите, определени от финтех индустриите и глобалната дигитализация. Нека разгледаме основните финтех тенденции за тази година, за да разберем по какъв начин е най-разумно да се взимат цифрови финансови решения.

През 2018 безконтактните плащания, биометричните технологии и изкуственият интелект бяха сред основните технологични тенденции. Но какво ще бъде актуално в сферата на финансовите технологии през оставащата част на тази година? За да Ви помогнем да си отговорите на този въпрос, ние създадохме списък с десетте най-вълнуващи технологични тенденции за 2019 специално за Вас. Те са:
  1. Приемане на блокчейн
  2. Мобилни плащания
  3. Изкуствен интелект
  4. Гласови команди
  5. Технология на регулациите (RegTech)
  6. Автоматизация на роботизираните процеси (PRA)
  7. „Интернет на нещата“
  8. Облачни“ услуги
  9. Директива за платежните услуги (PSD2)
  10. Първоначално публично предлагане (IPOs).
Блокчейн

Вярно е, че вече блокчейн е силно разпространен в много индустрии, но финтех е точно сферата, която се повлиява най-много от развитието на тази технология. Очаква се над 77% от финтех компаниите да приемат блокчейн до 2020 г. Разпространението на новосъздадената технология е толкова мащабно, защото тя осигурява допълнителна сигурност на банките. Блокчейн записва транзакциите и актуализира цифровата книга онлайн, без никой да има пълен достъп до съхраняваните данни.

Истината е, че 2018 година беше трудна година за блокчейн. Цената на биткойните спадна от $19 000 до по-малко от $4 000, хвърляйки в сянка и останалите приложения на блокчейн. Но експертите не се отказват, като все още обмислят как приемането на блокчейн от много компании да бъде категорично през 2019 г.

Мобилни плащания

Мобилното банкиране се покачва с бързи темпове през 2019 г. Очаква се 36% от потребителите на смартфони (938,2 милиона души) да използват приложения за плащане през 2019 г., което представлява 13,5% годишно увеличение. Смята се, че 61,6 милиона души в само САЩ ще извършват мобилни плащания през годината. NFC устройствата и QR скенерите в много точки на продажби (POS) правят мобилните транзакции много по-удобни.

Изкуствен интелект (AI)

Очаква се изкуственият интелект да стимулира индивидуалното финансово планиране, откриването на измами (по-известни като пране на пари) и автоматизацията на процесите. В допълнение, приемането на изкуствен интелект през 2019 г. може да бъде значима крачка за поддържането на веригата на доставки, за управлението на рисковете от кибератаки и за по-ефективното функциониране на финансовия сектор чрез премахване на човешката намеса.

NLP (обработка на естествени езици) – проект, произлизащ от развитието на изкуствения интелект, може да помогне на поддръжката на клиентите на цифровото банкиране чрез обработка на голям брой заявки. До края на 2020 г. се очаква виртуалните асистенти за клиенти – роботи, по-известни като „chatbots”, да изпълняват над 25% от услугите за обслужване и поддържане на клиенти.

Гласови команди

За щастие на феновете на Google Assistant, Siri и Alexa, модерните банки се опитват да внедрят гласови технологии, управлявани от изкуствен интелект, за да подобрят клиентския опит на кол центровете и да правят сигурни банкови транзакции. Очаква се през 2019 г. разпознаването на глас в банковото дело да се превърне в надежден метод за удостоверяване на банковата Ви сметка. Освен това, гласовите технологии ще Ви позволят да правите ипотечни плащания, да преглеждате текущите си баланси и да превеждате пари.

Технология на регулациите (RegTech)

Финтех е индустрия, която със сигурност трябва да спазва нормативната уредба, и затова тук е идеалното място за технологията на регулациите, или просто RegTech. Очаква се инвестициите на RegTech да нараснат с 500% до 2020 г. Това е увеличение от 10,6 млрд. долара през 2017 г. до над 53 млрд. долара три години по-късно.

Счита се, че RegTech ще става по-достъпен с увеличеното използване на изкуствения интелект във финансовата сфера. Алгоритмите за машинно обучение могат да помогнат на банките и поддръжниците им да спазват регулациите, като изследват новоизлезлите закони и ги докладват. Това би бил един чудесен начин да се заобиколят наказанията, наложени от GDPR (Общ регламент за защита на данните).

Автоматизация на роботизираните процеси (PRA)

Роботизираният софтуер за автоматизация на процесите, по-известен като PRA, е тук, за да автоматизира човешкия труд и да премахне човешките грешки. Тенденциите сочат, че 75% от корпорациите за финансови услуги ще използват софтуера до края на 2019 година.

Интересен факт за PRA е, че помага на хората, които не разбират от технологии, да следват лесно работните процеси. Ето защо през 2019 г. вероятно ще видим напредък в технологиите, които използват ботове, автоматизация на задълженията на служителите и изграждане на работния процес.

„Интернет на нещата“

Прогнозите сочат, че до 2020 г. ще бъдат свързани повече от 50 милиарда устройства („неща“) чрез интернет връзки, като се очаква приходите от т.нар. „Интернет на нещата“ да надхвърлят 3 трилиона долара. Чрез интегрирането на „Интернет на нещата“ във финтех индустриите банките и другите финансови институции ще могат да подобрят защитата на данните и обслужването на клиентите, като устройствата могат същевременно да се превърнат в мощен инструмент за брандинг. Някои преносими устройства могат също така да улеснят цифровите плащания.

Подход, базиран на „облачните“ услуги

Твърди се, че съвременните банки трябва да реорганизират своите софтуерни системи, използвайки облачни платформи, за да управляват сигурността и да спазват регулациите. И макар че облачните услуги не са иновация, установено е, че повече от 43% от банките не използват подобни услуги или го правят много рядко. Най-вероятно те не са наясно, че използването на облачните платформи прави организацията по-гъвкава и ефективна. Така че, през 2019 г. доставчиците на финтех трябва да се съсредоточат върху подхода, базиран на облачните услуги, при разработването на решения (ако вече не са го направили).

Директива за платежните услуги (PSD2)

PSD2 е закон, създаден за осъществяването на единен пазар на плащанията в Европейския съюз, както и за по-голяма защита на данните на клиентите. 2018 беше годината на възникване както на GDPR, така и на PSD2, които започнаха да действат почти едновременно. От друга страна, 2019 се очаква да бъде най-важната година по отношение на придържането към PSD2. 14 септември е крайният срок за всички корпорации от ЕС да спазят регулаторния технически стандарт на PSD2, който се отнася до Директива 2015/2366 (PSD2).

Първоначално публично предлагане (IPO)

Независимо от лошата му репутация, първоначалното публично предлагане ще придобие нова светлина през 2019 г. Robinhood, Credit Carma и Coinbase са сред най-известните компании, които искат да запазят IPO през 2019 г. Освен това, Mergers and Acquisitions сделките (сделки за „сливане и придобиване“) стават все по-нашумели, тъй като финансовите компании си сътрудничат с трети страни. Заедно те се стремят да осигурят по-добър опит за крайните потребители чрез интегриране на анализи на данни, блокчейн и мобилни портфейли в съществуващите решения.

Обобщение

През 2019 г. домейнът на финтех се очаква да се фокусира върху внедряването на изкуствен интелект, цифрови технологии за глас и облачни решения. Регламентите за спазване на киберсигурността и скоростта на транзакциите ще останат командващи фактори в индустрията. Мобилните плащания трябва да престанат да бъдат лукс и да станат нещо съвсем обикновено, което всеки банков клиент може да използва. И не забравяйте, че през 2019 г. всички европейски финансови институции ще трябва да започнат да спазват PSD2.

Време е финансовият сектор да се отърве от стереотипа на индустрия, която няма тенденции да се дигитализира. Той или трябва да започне да се разбира с дигитализацията, или да свиква да губи клиентите си.

Бъдещето на приложенията за мобилно банкиране

Бихте ли използвали услугите на банка, която няма приложение за мобилно банкиране? Ако трябва да бъдем напълно честни, отговорът би бил отрицателен. В дигитализирания свят, в който живеем днес, колкото по-технологично е всичко, толкова по-добре за нас. Според проучвания, 57% от хората, родени след 80-те годни на миналия век, биха сменили банките си само за да получат по-добри условия за използване на технология при извършване на рутинните си финансови дейности.

Мобилните банкови приложения вече не са просто удобен начин да проверите баланса си. Те са се превърнали в неразделна част от банковия опит и нещо, което потребителите ценят при избора си на банка.

Поради конкурентоспособността на банковия сектор, потребителският фокус върху мобилния опит създава нови и уникални характеристики, тъй като банките се стремят да спечелят предимство в пространството за мобилно банкиране.

Какво е бъдещето на приложенията за мобилно банкиране?

Можем да очакваме приложенията за мобилно банкиране да започнат да предлагат по-стабилни функции, които да позволяват извършването на много повече дейности от простото управление на банкови услуги през мобилен телефон.

Освен това, съществува тенденция банките да започнат да предлагат самостоятелни приложения с уникални характеристики, които да обслужват подгрупа от клиентската база и да позволяват на банките бързо да изпробват нови идеи, предложени от клиентите им.

Нови функции в приложенията за мобилно банкиране

Функция, която започваме да виждаме все по-често в различните банкови приложения, е тази на безкасовия банкомат. Тази функция подобрява сигурността на транзакциите с банкомат, защото телефоните обикновено имат вградени защитни елементи като биометрични данни и пароли.

Използвайки тази функция, Вие можете да оставяте банковата си карта си у дома, а ако някой Ви открадне телефона, ще трябва да мине през многобройни защити, преди да достигне до тегленето на пари от картата Ви, вместо просто да знае вашия пин.

Има няколко различни начина, по които банките прилагат тази функция. Някои генерират незабавен код чрез приложението Ви, който въвеждате заедно с вашия пин, докато други банки използват камерата на телефона Ви.

Вие можете също да настроите няколко сигнала за мобилно банкиране на устройствата си, за да можете да засечете всяка една необичайна или подозрителна дейност.

Обслужване на клиенти

Прозвъняването по телефона в търсене на помощ е действие, типично за 2007 година. В наши дни хората предпочитат да получават помощ по Messenger или чрез конферентен разговор, ако изпитат затруднение. Точно тук на помощ идват виртуалните банкови асистенти.

Гледайте на тях като на Siri, но такова Siri, което отговаря за личната Ви банкова сметка. Тези дигитални асистенти – Ally Assist от Ally, Eno от Capital One и Erica от Bank of America – могат да отговарят на въпроси от потребителите, свързани с банковите им сметки.

Тъй като машинното обучение става все по-разпространено, от приложенията се очаква да направят скок и към консултиране на клиентите. Вероятно след време те ще могат да ви кажат кога е вероятно да харчите повече, отколкото имате, и да правят предложения как да покриете разходите си.

Още приложения за мобилно банкиране

Друга голяма тенденция в бъдещето на мобилното банкиране са “Spin-off” приложенията. Това са самостоятелни приложения, които банките използват, за да тестват нови предложения от клиенти и да предлагат иновативни услуги на подгрупи на тяхната клиентска база.

Едно от най-интересните приложения от този тип е Fifth Third Bank’s Momentum. Това приложение е самостоятелно, а не включено в основното им банково приложение. То автоматично запазва рестото от покупките на използващите приложението (чрез закръгляване до най-близкия долар) и го препраща към сметките на студентските заеми на кредитополучателя.

Банката „Fifth Third” прогнозира, че приложението може да спести на студентите, които го използват, от 3 до 5 години при погасяването на студентския им заем.

Какво предстои за приложенията за мобилно банкиране?

Технологиите непрекъснато се развиват и тъй като смартфоните пускат повече функции и нови приложения се разработват извън банковия сектор, можем само да очакваме все повече и все по-бързи иновации в областта на приложенията за онлайн банкиране.

Характеристики като например контрол на карти (които Ви позволяват да включвате или изключвате банковата си карта), спестовни приложения (работещи досущ като Fifth Third Bank’s Momentum) и възможност да кандидатствате за лични заеми през мобилен телефон ще стават все по-често срещани.

В допълнение, вероятно ще станем свидетели на възникването на нови функции, насочени към по-сигурно, по-лично и по-лесно развитие на банкирането. Не е сигурно как точно ще изглеждат тези приложения на този етап, но със сигурност развитието им ще бъде вълнуващо.

Добре проектираните банкови приложения с нови и интересни функции имат потенциала да направят нашето банкиране по-безпроблемно. И това несъмнено е нещо добро.

Ползите от финтех, с които трябва да сте наясно

Когато става въпрос за ефективното поддържане на паричния поток на малкия бизнес, както и за управлението на други бизнес сделки, има един милион начина това да бъде постигнато. Прилагането на най-новите финтех решения е един от тях. Няма съмнение, че финансовите технологии напълно са променили начина, по който собствениците на предприятия управляват своите бизнес операции. Най-хубавото е, че изключително много финтех решения, които позволяват на бизнеса да управлява своите финанси и паричен поток от всяка точка на света, вече са на разположение за мобилни устройства. В днешно време са налице множество финтех инструменти и решения, които могат да спестят време, пари и енергия, за да Ви помогнат да развиете бизнеса си значително.

Леснота при поддържането на бизнес в чужбина

Преди най-новите компании за финансови иновации плащаха висока сума пари по отношение на такси за услуги, за да изпълняват сделки за парични преводи в чужбина. Друг възможен начин това да се осъществи нямаше. Благодарение на финтех обаче, сега хората могат бързо да прехвърлят средства в чужбина с помощта на партньорски услуги от цял свят. В наши дни цената на трансферите на средства и плащанията в чужбина е станала много ниска и транзакциите са изключително удобни за извършване. В резултат на това, може да се твърди, че търговията в чужбина сега е по-лесно от всякога.

Технологии за бюджетиране

В наши дни не е необходимо ръчно да създавате своя бизнес бюджет, както беше общоприето досега, защото вече съществуват революционни решения и инструменти за бюджетиране. Повечето от счетоводните софтуери и приложения са интегрирани с мощни инструменти за автоматизиране на бизнес бюджетирането. Вече дори и мобилните софтуери могат да използват част от бюджета автоматично, за да извършват онлайн плащания за резервни части, закупени за операции по поддръжка и задачи.

По този начин, всички операции, свързани с финансите на определен бизнес, могат да бъдат поставени на едно място и това крайно улеснява счетоводителите и други бизнес органи.

Счетоводните и бюджетни приложения за мобилни телефони са достъпни и за собствениците на малък бизнес, които могат да ги използват, за да държат под око бизнес финансите и бюджетния си план в реално време, без да се има значение къде по света се намират.

Лесно извършване на глобални плащания от цял свят

В наши дни вече не е необходимо да се притеснявате за начина, по който ще се извършват плащанията, ако клиентите ви основно са от чужбина. Вместо това, можете да им предложите да плащат за закупените вещи чрез различни онлайн платформи като PayPal или криптовалути като биткойн. Преди няколко години компаниите бяха задължени да се възползват от услугите на кредитни компании и банки, за да получат заплащане от чуждестранни клиенти, но финтех направи глобалните плащания по-лесни и ефективни. Сега те могат да се правят в рамките на секунди, като се използват няколко опции за онлайн плащане, без дори да има нужда от кредитна карта или банкова сметка. В наши дни клиентите могат да плащат чрез цифровите портфейли за онлайн покупки на смартфоните си от всички краища на света.

Удобно плащане на сметки

Редовното плащане на сметки е необходимо, ако искаме да имаме достъп до най-основните услуги от типа на ток и вода по домовете си. Благодарение на финтех, рутинната дейност за плащане на месечни разходи става за няколко секунди чрез онлайн банкиране и други платежни решения. Вече не е необходимо да чакате безумно дълги часове по банки, когато става въпрос за плащане на сметките Ви.

Автоматизирани инвестиции

Роботите-консултанти и автоматизираните инвестиционни услуги са леснодостъпни в наши дни. Чрез машинно обучение и изкуствен интелект, те Ви помагат да взимате разумни и бързи решения. Мобилните приложения за инвестиране, използващи технологията блокчейн, са в състояние да удвоят парите Ви. От друга страна, повечето роботи-консултанти информират потребителите за последните тенденции и новини, свързани с индустрията на валутната търговия. С помощта на такива автоматизирани инвестиционни решения собственикът на малък бизнес може да инвестира парите си в различни благодатни дейности, за да печели повече пари.

Банкирането чрез финтех и блокчейн – бъдещето на финансовата индустрия

Блокчейновият финтех бързо навлиза във финансовата индустрия. Скоростта и мащабът на това навлизане обаче изцяло зависят от приемането на нова икономика от потребителите. Напоследък все по-често се говори за това как хората са уморени от добре познатите бюрократични процеси за обмен на пари. Те вече желаят да бъдат тези, които сами да определят колко трябва да се заплати за трансфера на информация и финанси, който те осъществяват помежду си.

Защо трябва да бъдат необходими няколко посредници и многослойни системи, за да се извърши простото действие на прехвърляне на пари, активи или информация? При положение, че не чакаме с цели дни, за да изпратим спешна поща по цял свят и очакваме технологията да работи за нас, защо трябва да се примиряваме с дългите срокове за трансгранични плащания? Не може ли целият процес да бъде просто въпрос на доверие?

Най-вероятно проблемът се корени в това, че все още разчитаме на традиционните банки да предоставят консултации и сигурност и да умеят да разрешават спорове. Разчитаме на тях да ни предпазят. Банките се възприемат от държавните институции като гаранти за защита на правата и договорните споразумения.

Но проблемът все още е налице. Банките разрешават проблемите ни, но процесите им са прекалено тромави и това бави пазарите. А всички сме наясно с максимата, че „времето е пари“. Ние, потребителите, плащаме огромни комисиони на трети страни за осъществяването на каквато и да била транзакция. Анонимността не съществува, но искаме да разберем, че тези, с които се занимаваме, преминават през ясна процедура за проверка, за да осигурят легитимността на транзакциите.

Една интересна компания, която има за цел да предложи промяна в начина на банкиране, е Platio. Тя е една от първите напълно лицензирани фирми, които имат за цел да предоставят пълния спектър от услуги в своята многоактивна банкова система. Функцията на Platio е ефективната банкова дейност, а нейният главен финансов директор Ирина Беркон определено има ясни идеи за приемането на финтех и блокчейн във финансовия сектор.

Според нея, бъдещето на финансовата индустрия е в приемането на блокчейн. Това е най-удобната среда, в която да може да се приложи синхронизирана регулация. Всички транзакции ще имат надеждни записи. Широкото разпространение на блокчейн във финансовата индустрия би довело до саморегулиране на системата и е най-добрият вариант за по-нататъшно развитие, казва Беркон.

Важен елемент обаче е да разграничаваме блокчейн с нерегламентираните крипто транзакции. Необходима е легитимност и регулиране на всички сделки. Веднага след като активът се преобразува в пари, регулирането започва.

Смело е да се твърди, че банкирането с блокчейн със сигурност ще промени добре познатата ни финансова индустрия. Но пък със сигурност в това се състои бъдещето. Тенденциите сочат, че приемането на блокчейн е неизбежно и би улеснило живота ни до висока степен. Точно те ще ни дистанцират от натоварващите дълги процеси за трансфериране на пари и информация, от които хората са изтощени.

Сподели този пост

Остави коментар

Image CAPTCHA
Използвайте символи на латиница, от значение са големите и малките букви.

ЗАСТРАХОВАНЕТО В БЪЛГАРИЯ