Как емпатията помага на бизнеса?

Знаете ли какво е емпатия? Това е онази способност у човека да се постави на мястото на другия – „да влезе в неговите обувки“.  Знаем, че е изключително трудно да разберем желанията, идеите и действията на друг човек, при все че понякога не можем да си обясним нашите собствени постъпки. Да приемем емоционалното състояние на близък или непознат човек е умение, което ако не притежавате е добре да придобиете и усъвършенствате ежедневно. Емпатията може да има своите негативни отпечатъци върху съзнанието на онзи, който се опитва да възприеме вътрешния свят на другия, защото освен радостта е готов да усети и болката.

Във времето, в което живеем най-лесно е да бъдем цинични. Медиите ни заливат с негативни новини, включващи насилие, трагедии и пр. Достъпът до повече информация ни дава възможност да разгледаме нуждите на другите и да сме състрадателни към случващото се. Да боравим с емоциите си може да ни донесе много повече ползи, както в личен план, така и в професионален.

Емоцията е изключително важна, защото не машината управлява бизнеса, а човекът, с неговата  решителност, лидерство и креативност. На някои хора напълно естествено им се получава това да бъдат съпричастни, докато останалите трябва да полагат повече усилия. Тук не става дума за морал, така че не трябва да се притеснявате, ако не успеете да възприемете по естествен начин емоциите на останалите хора. Изследвания показват, че студентите са с два пъти по малко съпричастни един с друг на фона на десетилетие назад, най-вероятно защото обществото се променя. Други проучвания от миналата година показват, че емпатията на работното място също е спаднала. Над 60% от служителите казват, че компанията, в която работят и по-скоро лидерите не проявяват нужната емпатия, т.е. не ги вдъхновяват и мотивират достатъчно. Съпричастността трябва да бъде вградена в цялата организация. Например, ако сте собственик на бизнес може да правите периодични обучения на персонала. Развитата емпатия би ви помогнала по-добре да разработвате и предлагате продукти и услуги на пазара.

Слушайте и наблюдавайте

Ако наблюдавате как даден клиент използва продукта или услугата ви и слушате реакцията му, със сигурност по-лесно ще генерирате нови идеи. В противен случай няма да знаете кое куца в бизнеса ви, защо клиентите са недоволни и печалбата намалява. Компаниите, които не гледат от гледната точка на своите клиенти и конкуренти поемат риска да преустановят дейността си. Научете се да слушате хората, но не само думите им, но и израженията на лицата им, езикът на тялото и се опитайте никога да не ги прекъсвате. Не е удачно да си гледате в телефона или часовника си. Няма значение дали работите в малка, голяма компания или сте собственик на бизнес, защото на емпатията не е проблем мащаба , тя е индикация за приоритетите на управлението.

За да изградите съпричастност към своите колеги или шефове е добре да разгледате техни доклади, поведението и начинът, по който реагират в различни ситуации. Разбира се във време на пандемия все по-рядко служителите прекарват времето си във офиса, което ограничава физическия контакт. В такива случаи е добре да се правят видеоконференции поне веднъж седмично или да се редува персонала в офис среда.

Това, което искат квалифицираните работници е гласът им да бъде чут, както и изискванията им. Това не е приятно за компаниите, които не обмислят фирмена култура, но пък правенето на малки промени подобрява съпричастността в културата и е от голямо значение.

Запазете спокойствие и се опитайте да чувствате

Ако сте в постоянна динамика, трудно е да спрете и да се замислите какво се случва на работното място, а трябва! Когато сте под стрес забравяте за собствените си мисли, камо ли за другите. В крайна сметка никой не казва на смъртното си легло, че е искал да прекара повече време на работа. Прекарвайки много време на работа не се замисляте, че заглушавате истинските си чувства и че семейството и приятелите са по-важни. Затова си създайте навика всеки ден да излизате на обяд, независимо колко задачи имате, необходимо е да изчистите главата си. Малко тишина ви помага да подредите мислите и чувствата си, а това е важно за да разбере другите. Когато знаете, че ще се почувствате съкрушени от получаването на нова сложна задача, може да предположите че и друг човек ще се почувства така от същото. Когато станете по-опитни в разбирането на собствените си чувства, ще започнете да разбирате по-добре и хората около вас.

Уважавайте и мотивирайте

Няма материална стойност да се чувствате уважавани от колегите и началниците. Така поемате лична отговорност и желание да не загубите уважението на останалите, което е вид ангажимент. Слушайте какво колегите/служителите споделят за работата си, дали са удовлетворени, попитайте ги какво би улеснило работата им. Финансовите стимули под формата на бонуси или тип „служител на месеца“ не са примамливи за всички, затова е добре да опознаете човека срещу вас, за да разберете какво би го мотивирало. Мотивацията е уникална за всеки индивид и организация, така че представяйки меню от причини за възприемането на емпатия е хубава идея. Често първоначалният разговор с егоистични подбуди може да помогне на хората и компаниите да се трансформират отвън-навътре и така да направят света по-съпричастен.

 

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.