Успешните собственици на малък бизнес трябва да поддържат висока степен на критичен надзор върху своите финансови въпроси
Твърденията по-горе придобиват смисъл, когато се замислите как малките предприятия се захранват от страстни собственици, които инвестират изключително много време и енергия в преследването на мечтите си. Те работят усилено, но фокусът им може да бъде изтеглен в хиляда различни посоки по всяко едно време на деня. Именно в моментите, в които празнуват успехите си, те трябва да бъдат подготвени и да се изправят пред нови предизвикателства, като например наблюдение на паричния поток.
Поради тези причини успешните собственици на малък бизнес трябва да поддържат висока степен на критичен надзор върху своите финансови въпроси. Те трябва умело да идентифицират и да се справят с петте най-често срещани измамни практики:
1.Изплащане на заплати
Измамите със заплати се случват в 27% от всички предприятия и два пъти по-често в малките бизнеси (с по-малко от 100 служители), в сравнение с по-големите. Собствениците трябва да придобият работни познания за системата на ведомостта и да наложат отчетност между счетоводителите в месечните доклади. Колкото повече се разраства компанията, толкова по-сложно става изплащането на заплати, особено ако извънредният труд е фактор. Затова директорите на тези фирми трябва да поддържат последователен контрол.
2.Кражба на пари в брой
Парите в брой имат изключително забавни начини да изчезват безследно в малките бизнеси. Дали чрез скиминг (когато служител взима парични средства, които не са докладвани в счетоводната система), кражба (когато служител взема парични средства, за които е докладвано) или измамни плащания (когато служител освобождава средства, които не са били оторизирани от собственика), кражбата на парични средства създава отрицателно кумулативно действие върху крайния резултат. Именно поради тази причина собственикът се нуждае от опростен процес на паричен мониторинг, както за ефективен финансов процес, така и за поддържане на съществен надзор на паричните средства в рамките на бизнеса.
3.Онлайн банкиране
Повишената популярност на онлайн банкирането сериозно увеличава вероятността да бъдат прехвърляни средства към погрешни сметки. Собствениците трябва да организират редовни срещи със счетоводителите, за да следят всички прехвърлени пари. Киберпрестъпността никога не е била по-сложна и директорите на малки предприятия трябва да се въоръжат с актуална информация за заплахите, за да могат ефикасно да ги предотвратят.
4.Фалшиво фактуриране
Собствениците на предприятия трябва да имат основен надзор над всеки един служител в бизнеса си, тъй като фалшивото фактуриране се превръща във все по-популярен метод за измама. Често се случва, когато даден служител си измисля фалшиви доставчици или когато заплаща на законния доставчик и отклонява парите в алтернативна сметка.
5.Имейл с фактура
Този тип измама се извършва от хора, които се представят като законни доставчици и предлагат промени в съществуващите споразумения за плащане. Схемата може да не бъде разкрита, докато не стане твърде късно – когато доставчиците започнат да се оплакват, че плащанията не са получени. Редовните проверки на акаунтите могат да предпазят собствениците от това да станат жертва на този вид измами.
Малките предприятия, съобщили за измами, са загубили средно около 150 000 долара. Успешните собственици на бързо развиващи се компании не трябва да мислят само за подбор на изключителен екип. Те трябва и да контролират финансовите си процеси. Капанът, в който падат много собственици, е да разчитат на делегиране, особено по време на периоди на разширяване. Когато самият директор е неглижира бизнес финансите и оставя настрана проверката им, потенциалът за измами и вредни загуби нараства.