Продължете към съдържанието
Начало » Новини » Как да планираме разходите си?

Как да планираме разходите си?

Как да планираме разходите си

Ние от Izbiram.bg сме отсели някои от най-важните неща, които да имате в предвид, ако искате да планирате разходите си правилно.

Тази статия е част от нашата образователна кампания “Какво е лично финансово планиране или правилно ли е да живеем ден за ден?”

Правилното планиране на разходите играе важна роля във финансовата стабилност. Когато разходите ви са добре планирани, кризисните ситуации са сведени до минимум. Много рядко или почти никога не ви се случва да изпаднете в положение, в което да трябва да дадете пари, които нямате.

Правилното планиране на разходите, обаче, изисква концентрация и добро приоритизиране. Именно затова ние от Izbiram.bg сме отсели някои от най-важните неща, които да имате в предвид, ако искате да планирате разходите си правилно:

1. Отсейте само най-важните разходи:

Направете списък с всички месечни разходи и приблизителните суми (за онези, които не винаги са точни). Веднага ще откриете такива, които са напълно излишни или сумата може да намалее значително. Елиминирайте всеки разход, който сметнете за излишен и намалете онези, при които е възможно редуциране на сумата. Ако става въпрос за месечни сметки за телефон, опитайте се да намалите таксата за ползване. Ако имате няколко банкови кредити, обмислете да ги обедините. Така ще си осигурите допълнително средства, които можете да инвестирате или просто да спестите. Ще видите как след известно време ще благодарите на себе си за това.

2. Обвържете разходите и приходите си:

За да направите това, трябва да си отговорите на следните въпроси: „Кога получавам пари?”, „Кога плащам сметките си?” , „Кои са другите важни неща, за които давам пари през месеца?”. Най-добре е да планирате приходите и разходите си така, че те да бъдат по едно и също време или приходите ви да бъдат няколко дни преди крайния срок на разходите. Така ще си спестите стреса от закъснението. Ако не можете, разпределете прихода така, че да имате заделена определена сума пари, която да използвате щом стане време да плащате сметките си. За да следите всичко това най-точно, записвайте всичко в календар. Така няма да забравите нищо и няма да останете неприятно изненадани от сметка, която не можете да платите.

3. Правилото 50/30/20:

Това правило ще ви помогне да се спасите от необмислени разходи като разпределите приходите си правилно. Според него 50% от прихода трябва да бъде изразходван за „важните разходи”. Такива са сметките за ток, вода, наем, храна. С една дума, разходите, които ви осигуряват нормален начин на живот. 30% от прихода ви отива за „не важните разходи”, към които спадат телефон, интернет, излизания и дрехи. Последната част или 20% от прихода отива за бъдещи цели. В това число влизат заемите, спестяванията, пенсионните фондове и т.н. Така разпределен бюджетът ви позволява да живеете нормално като ви помага и да редуцирате ненужните разходи. А ако в крайна сметка ви останат пари от първите 2 категории, спокойно можете да ги инвестирате в спестявания, пенсионен фонд, депозити и друг вид инвестиции.

Статията бе подготвена за Вас с любезното съдействие на експертите на NN България.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *