Продължете към съдържанието
Начало » Новини » Какво налага тегленето на потребителски кредит и за какво най-често го използва българинът?

Какво налага тегленето на потребителски кредит и за какво най-често го използва българинът?

През последните години се наблюдава ръст на броя на изтеглените кредити, било то бързи кредити или потребителски. Това подчертава интересната динамика между икономическите, социални и културни фактори, които влияят на поведението на хората и тяхната финансова стабилност. Ще разгледаме някои цифри, защо и за какво българинът тегли най-много потребителски кредити.
Само за периода ноември 2022г. – април 2023г.се наблюдава ръст на подадените заявления за потребителски кредит с близо 20% спрямо същия период за предходната година.

Кандидатствай за потребителски кредит  ТУК.

Едно от най-големите завишения при кредитите с около 35 на 100 е при кредитите за обединяване на задължения, както и за рефинансиране на вече съществуващ дълг.

Каква може да бъде причината за нарастващия интерес към кредитирането?

Увеличение на разходите и инфлацията

С нарастването на цените на основните стоки и услуги, българите са изправени пред необходимостта да взимат кредити, за да се справят със своите финансови ангажименти. Това включва жилищни кредити, кредити за автомобили и кредити за образование.

Разходи, свързани с образоването и здравеопазването

За същия период кредитополучателите са отбелязали ръст с около 30% при тегленето на заем за образование. За съжаление за много българи се оказва непосилна задачата да покрият разходите на детето си за образование, особено когато става дума за чужбина. Образованието и здравеопазването са две сфери, в които средностатистическият българин все още се стреми да инвестира. Българинът прибягва до потребителски кредит за здравето си, тъй като здравеопазването в България не покрива голяма част от лечението на специфични заболявания или пък много от тях са скъпи, или е необходимо лечение в чужбина. За жалост има и друга статистика, в която хората не предприемат действия по финансиране и оставят здравето си на произвола на съдбата.

• Социалният икономически статус

Според експертите една от основните причини за увеличението на потребителските кредити в България е свързана със социално-икономическия статус на населението. Много хора, които живеят с по-ниски доходи, се налага да търсят финансови средства, за да покрият своите основни нужди и непредвидени разходи. От друга страна се наблюдава и ръст при подадените заявления на хора с по-високи доходи, което се обяснява с кариерното им развитие, стабилност на доходите при тях, с който спокойно да реализират плановете си.
Наблюдава се ръст при кредитиране за автомобил втора ръка. Заради инфлацията цената на автомобилите втора ръка се увеличи двойно за последната година. Предимно клиентите на банковите и небанкови институции за този тип кредити са над 50 години и под 29.

Както знаем, ключовите етапи от живота на човек са между 20-29г. и 40-50г., поради което те се причисляват към групата от най-големи потребители на финансови услуги.

Ниските лихви и постоянно нарастващата конкуренция

Към момента все още в България лихвите по потребителски и жилищни креди са в нормални граници, макар тенденцията да е в друга посока. Българските банки предлагат потребителски кредити с ниски лихви, което ги прави достъпни и привлекателни за много хора. Конкуренцията между финансовите институции стимулира ниските лихви и условия, които облекчават вземането на кредити. Някои от тях предлагат бонусни схеми, удължен гратисен период, без таксови плащания, подарък първа вноска и т.н., с което да впечатлят нов клиент.

• Липса или наличие на финансова грамотност

Липсата на информираност и разбиране за финансите може да доведе до лесно взимане на потребителски кредити без подходящ анализ и планиране. Мнозина българи може да не разбират напълно последиците от вземането на кредит и как той може да се превърне в тежко бреме в бъдеще.
От друга страна с помощта на един финансов консултант, може да получите адекватен и навременен съвет кога, колко и къде е подходящо да вземете кредит. Обикновено тези консултации са безплатни, а хората получават детайлна информация за най-ниския лихвен процент и изгодни условия според индивидуалния профил.

• Активни рекламни кампании и маркетинг

Финансовите небанкови институции и банки в България активно рекламират своите продукти и услуги, включително бързи и потребителски кредити. Маркетинговите кампании създават усещане, че този вид заем е бърз и лесен начин да се удовлетворят материални желания или да се справят със спешни финансови нужди. В това, разбира се няма нищо лошо, когато изборът е направен разумно.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *