Продължете към съдържанието
Начало » Новини » Технологиите превръщат ли ни в роби? Кога стана модерен финтех?

Технологиите превръщат ли ни в роби? Кога стана модерен финтех?

Технологиите превръщат ли ни в роби? Кога стана модерен финтех?

Развитието на технологиите показва напредъка на човечеството и демонстрира, че то е по пътя към прогреса.

Несъмнено технологиите заемат важно място в нашия живот. Повечето хора не могат да си представят дори един ден без да използват мобилния си телефон или компютъра си. За добро или лошо, това е XXI век. Някои хора сравняват технологиите с магия.


“Всяка достатъчно напреднала технология е неразличима от магията.” – Артър Кларк


Може би е прав. В действителност, развитието на технологиите показва напредъка на човечеството и демонстрира, че то е по пътя към прогреса. Въпреки това, ние трябва да мислим и за страничните ефекти от използването на технологии. Какво всъщност ни прави технологията? В какви хора ни превръща?


Технологиите превръщат ли ни в роби?


Този въпрос може би е доста глупав. А може и да не е. Според нас той е валиден и изключително актуален. Да, ние сме роби. Роби сме на мобилните си телефони. Ние, хората, игнорираме всичко около себе си само за да се взираме в телефона си. Само за да контактуваме с приятелите си. Дори когато сме навън, ние пак предпочитаме да комуникираме чрез социалните мрежи.


<Технологиите превръщат ли ни в роби?

Дали всъщност социалните мрежи не са антисоциални?



Може би повечето хора са виновници за развитието на тази тенденция. Дори когато пътуват по света, последното нещо, което искат да правят, е да говорят с местните, да излизат с тях или изобщо да се занимават с тях. Вместо това, те биха предпочели да си седят в стаята, където да гледат филми и да си чатят с познати по Messenger, WhatsApp и други.


Технологиите превръщат ли ни в роби?

Дали всъщност социалните мрежи не са антисоциални?



Вече на всички ни е ясно, че това, което трябваше да бъде само автоматизиране на цялата бизнес дейност, постепенно се превърна в автоматизиране на цялата социална дейност. Ние, хората, предпочитаме да провеждаме разговори през устройства, а не лице в лице. Искаме да си чатим, а не да говорим. Искаме да споделяме неща и да постваме статуси в социалните мрежи, а не да ги споделяме на кафе с близките си хора. Предпочитаме да бъдем скрити в своето изолирано мрежово социално пространство, а не да сме някъде, където трябва да комуникираме с някого.


Технологиите превръщат ли ни в роби?

Дали всъщност социалните мрежи не са антисоциални?



Ние сами можем да си отговорим на този въпрос. И то много лесно – просто като се замислим какви технологии вече сме разработили. Такива, които ни отчуждават един от друг. С оглед на това, че вече има самоуправляващи се таксита и хотели с автоматично чекиране, ние буквално можем да отидем на почивка и да не ни се наложи да разговаряме с нито един човек. Просто след като се приземим на летището, се качваме в автоматичната кола, задаваме адреса на хотела и тя ни кара натам. Докато се возим, ние обикновено прекарваме времето си в своето противообществено онлайн пространство. Пристигаме в хотела и се регистрираме, без дори да изречем нито едно „здравей“ или „довиждане“. Цял ден, изпълнен от „комуникация“ с машини. И само като се замислим, че това е цялото ни бъдеще!


И отново: Технологиите превръщат ли ни в роби?

– Да, правят го.



Правят го, тъй като ние им позволяваме. Прекомерното използване на каквато и да било иновация води към деградация. Това се случи и с нас. Въпреки това, има значителна полза от технологиите и ние не можем да го отречем. Пример за това е светът на финансите. Благодарение на изкуствения интелект, в момента обработването на процеси, за които преди бяха необходими дни, се случва за броени секунди. Благодарение на технологиите, сега цялата индустрия се развива с изключителна скорост. Всичко е много по-удобно за нас, потребителите. Ето това е един пример за умелото използване на технологии. Във финансовия сектор наистина достатъчно напредналата технология е „неразличима от магията“.


Важното нещо, на което трябва да се научим обаче, е как да използваме технологиите до степента, до която те са ни от полза. Трябва да се научим къде да поставяме граници и как да не ги прекрачваме. Трябва да насочваме всичката си енергия, за да приложим най-новите технологии в индустриите, в които дигиталните иновации биха донесли само позитиви и удобства – например във финансовия сектор. Едновременно с това обаче трябва и да осмислим, че в личен план най-важно е да се съхраним като хора и да не позволяваме на разработените от нас технологии да ни попречват да живеем така, както искаме. Трябва да осмислим, че най-важното е да не се превръщаме в роби на това, което трябваше да бъде наш „роб“.

Кога стана модерен финтех?

Преди няколко години беше изключително трудно да се дефинира понятието „финтех“. Много често се срещаха определения от типа на:

FinTech е нов пазар, който интегрира технологиите във финансовия сектор. Този нов пазар е хибрид между традиционните процеси на финансиране – оборотен капитал, верига на доставки, обработка на плащания, депозитни сметки, животозастраховане и т.н. – но замества традиционните им структури с нов технологичен процес.

Но това не дава точен отговор на простичкия въпрос: „Какво е финтех?“. Неочаквано, по-добрата дефиниция се оказва и по-лаконична:

FinTech означава използване на технологии за създаване на нови финансови структури, които ползват приложения, API (application program interface – програмен интерфейс, притежаващ набор от функции, позволяващи създаването на приложения, които имат достъп до данните на операционна система, приложение или други услуги) и анализи.

Ако трябва да бъдем напълно честни, първите оценки за финтех и неговите приложения станаха модерни преди повече от 10 години – през далечната 2005 г., когато започнаха да се появяват първите базирани на алгоритми компании, стартиращи нова форма на финансиране на базата на софтуери. Оттогава пазарът не спря да се разраства, докато не се превърна в това голямо пространство от платформи, които предлагат финансови услуги по напълно нов начин.

Интересно е как концепцията на финтех присъстваше във финансовия сектор още преди много време. Преди 20 години обаче не се наричаше финтех. Тогава това беше просто използване на технология във финансите. Пробивът дойде, когато стартиращите фирми започнаха да изпробват технологични финансови структури, използващи най-новите технологии, насочени към приложения и интернет.

Кога се случи това? Може би в края на последното десетилетие. Все пак Аpp Store не съществуваше преди това. Лесно можем да предположим, че ако тази революция е фокусирана върху приложения, приложни програмни интерфейси и анализи, трябва да има и магазин за приложения.

Освен това, облачните услуги не бяха голям фактор за финанси доскоро. Дори и днес повечето банки не ги използват. Въпреки това, много от стартиращите фирми във финансовия сектор използват услугите, базирани на „облак“, за да увеличат предлагането си, знаейки, че мащабируемостта може удобно да се управлява от структурите в облака.

На тази основа нека споменем, че финтех всъщност е на повече от 10 години. През това време стартираха над 12 000 компании, фокусирани върху бавната, но сигурна промяна в света на банковата дейност. Тези компании спечелиха милиарди долари инвестиции – за да бъдем напълно точни, 111,8 млрд. долара през 2018 г., например.

Дали тези компании промениха фундаментално финансите и банковото дело? Не.

Дали те промениха коренно начина, по който хората мислят за финансите и банковото дело? Категорично да.

И въпреки това, отново до известна степен можем да твърдим обратното – че не са променили начина ни на мислене. Просто защото повечето от нас все още не са се променили.., но това е просто въпрос на време. Повечето хора все още използват старата си банка, за извършват същите стари дейности. Новата преобладаваща тенденция обаче е свързана с бързото развитие на стартиращите фирми, които свързват умело нещата във финансите – нещо, което банките определено не могат да правят.

Те показват на хората, незапознати с банковите услуги, привилегиите от тяхното ползване. Те свързват хора, които искат да прехвърлят пари по света, с услуги, които са далеч по-евтини от традиционните банкови методи. Те позволяват на собствениците на малки бизнеси да използват онлайн платформи, за да разширяват компаниите си – нещо, което е било изключително сложно за постигане преди. Те подкрепят хора, които не могат да се финансират, като ги свързват с хора, които имат възможността да им отпуснат пари директно.

С други думи, финтех не замества банките или банкирането. Това, което стартиращите компании правят, е да предлагат по-добри условия от банките и да извършват много по-ефикасно процесите, с които очевидно традиционните финансови институции се затрудняват. И именно по този начин те привличат клиентска база – с отношение и удобство.

Бъдещият „ХоупТех“

Това е кратък разказ за едно обикновено семейство от бъдещето – Адам и Ева, които току-що са станали родители на първото си дете – Хоуп. Дъщеря им е родена през 2030 г. и по-късно ще се превърне в бъдещ глобален финтех специалист. Хоуп расте в един бързо развиващ се свят, ориентиран към прилагането на изкуствен интелект във всеки един аспект от ежедневието на хората. Тя живее безчувствен живот, в който човешката свързаност е на най-ниското си равнище от години насам.

ООН дори за пореден път обявява нови цели за развитие (Sustainable Development Goals – SDG), за да „хуманизира“ отношенията между хората с цел възстановяване на здравословните човешки взаимодействия, които се очаква да превърнат технологично насочения свят в едно по-добро място за живот. Разбирайки за тези цели, Адам и Ева се обнадеждават, че Хоуп ще порасне в нов, по-различен свят, в който комуникацията между хората ще бъде в центъра на всичко. Те се надяват, че дъщеря им ще открие надежда в една по-загрижена за човека бъдеща планета.

Пораствайки, Хоуп открива своята страст към финансите и технологиите. Именно затова посещава университет, където учи “FinTech и неговото приложение“, а след това специализира във „Финансова интеграция и грамотност“. Въпреки това, когато завършва образованието си през 2050 г., Хоуп вече не среща търговски магазини, които да посочват думата „банка“ в лиценза си. Хоуп посвещава кариерата си на изучаването на различни области, в които изкуствен интелект е бил прилаган, за да осигури по-широко финансово включване и финансова грамотност за много по-голяма аудитория. Хоуп открива, че благодарение на новата технология повече хора вече имат достъп до различен набор от финансови услуги, които не са били предоставяни на родителите им в началото на новия век.

Хоуп работи по многобройни финтех проекти, включително откриване на банкови сметки за управление на богатства и планове за животозастраховане на новородени бебета; създаване на микрочипове за машинно обучение, инсталирани в мозъка на бебета; проектиране на робо-банкери, предоставящи лични банкови услуги и управление на инвестициите; консултиране на стартиращи фирми, както и Regtech, Legaltech, SupTech и EconTech инструменти за бъдещите централни банки.

Като четем кратката история за живота на родената през 2030 г. Хоуп, ние можем да преценим как изкуственият интелект и финтех ще променят финансите, а и целия ни живот завинаги. В близко бъдеще всичко, описано по-горе, ще се превърне в реалност – за добро или за лошо ще се случат всички тези промени… само времето може да ни покаже.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *