Според експерти в областта на автомобилното застраховане, в следващите години се очаква спад на премиите по този вид застраховки, с 20 милиарда.
В последните няколко години сме свидетели как автомобилната индустрия съсредоточава голяма част от усилията си не просто в производството на коли, които са по-функционални, а най-вече в технологии, които да ги направят безопасни за хората.
Внедряването на усъвършенствани системи в помощ на водача, т.нар. ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), трябва да доведат до по-голяма безопасност на автомобила и по-малко предпоставки за инциденти на пътя. Това ще промени не само бизнеса като цяло, но и услугите, съпътстващи автомобилния бранш.
Преди няколко месеца шведската застрахователна и презастрахователна компания Swiss Re
и картографската компания Here
направиха съвместно проучване за влиянието на технологиите върху бизнеса и потребителите. Данните от него сочат, че новите технологии ще доведат до по-безопасно шофиране. Според представителя на Here Бренд Фастенрат, най-често катастрофите са дължат на това, че водачът не успява да оцени правилно пътната обстановка. Което означава, че ако автомобилите бъдат оборудвани с „умни” системи, това ще доведе до по-малко пътни инциденти, следователно и до по-малки загуби за застрахователите. Това ще е добра новина не само за тях, но и за клиентите им, защото по-малките загуби ще означават и по-евтини застраховки.
Според Джейн Плънкет от Swiss Re „новите технологии ще помагат да разберем и управляваме по-добре рисковете при управлението на превозното средство. Скоро автомобилите ще ни дават достатъчно точна информация къде се намират, в каква връзка са с останалите превозни средства, какви са потенциалните опасности на пътя и какви са превантивните действия, за да се избегнат инциденти. Това ще ни помогне да направим движението по пътищата по-безопасно“.
Припомняме, по статистика на Световната Здравна Организация, всяка година при пътно-транспортни произшествия, умират 1,2 милиона души, като загубата е не само за близките на загиналите, но и за световната икономика, тъй като намалява брутния вътрешен продукт на страната с между 1% и 3%.
Всички тези нови технологии, при които ще се разчита основно на бордовия компютър да взима новите решения, ще поставят застрахователите пред предизвикателството да създадат нови застрахователни продукти, които да отговорят на новия начин за разпределение на застрахователния риск между шофьорите, автомобилните гиганти и софтуерните компании.
Всички тези продукти ще трябва да бъдат базирани на броя активни часове зад волана, средна скорост на управление, избор на маршрут от шофьора, дистанция на автомобила и т.н.
Очакванията са „умните” системи да съкратят премийния приход на застрахователните компании с около 20 милиарда, заради намаляване на цените на застраховките.
Вероятно сумата би била по-голяма, ако не беше фактът, че в последните години, прихода от продажба на автомобили постоянно расте. Очаква се тази тенденция да продължи до 2025 година, а премийните приходи на автомобилните компании до 2020 година да нараснат до 616 милиарда долара.
Прочетете още любопитни новини ТУК.