Ето и какво показа нашето проучване за това къде в България можете да получите най-добрата финансова консултация
Тъй като в последно време въпроса с личните финанси и правилното им планиране е доста наболял, ние от Izbiram.bg решихме да проучим нещата и да установим къде един човек може да получи най-доброто финансово консултиране. За целта, наш „таен клиент” обиколи едни от най-големите имена в сферата на финансите, застраховките и пенсионното осигуряване, интересувайки се именно от това как най-правилно да планира финансите си, така че да осигури себе си и близките си.
В проучването, провело се през първите дни на месец Октомври, бяха изследвани Алианц България, NN България, Банка ДСК, Уникредит Булбанк, Булстрад и ДЗИ, а целта на нашия таен клиент е да разбере и разкрие:
- Успяват ли служителите на Компанията да дадат пълноценна консултация за всички или някои от поставените от нашия таен клиент въпроси? Отговор на всички въпроси носи 8 точки за нас, за да определим крайното класиране.
- Получаваме ли консултация, или получаваме директна оферта за купуване на продукт? Подробна консултация, без оферта за закупуване даден продукт носи 5 точки.
- Успяват ли служителите да дадат консултация по въпросите, свързани с НЕТИПИЧНИ за тях дейности (например служители на банка или застрахователна компания да дадат консултация по въпроси, свързани с пенсионирането)? Успешен отговор на въпросите в нетипичните сфери носи 5 точки.
- Общи впечатления, свързани с бързина, удобство, любезност и пълноценност на консултацията. Тук даваме 3 точки за бързо, удобно и лесно обслужване.
Посещението в различните офиси се осъществи след предварителен контакт на националните телефони, при който бяха посочвани най-удобните според нуждите на клиента офиси. Зададохме въпроси, свързани с финансовото, пенсионното планиране, инвестициите и спестяването, формулирани като нужди на клиента (а не като запитване за определен продукт):
- Как да си осигуря нормална пенсия?
- Какво да правя с парите си при положение, че лихвите в банките са толкова малки?
- Искам да започна да спестявам, как да го направя?
- Няма ли как да намаля данъците и осигуровките, които плащам всеки месец?
- Има ли как да си купя жилище без да тегля кредит от банката?
- Кой е най-правилният начин да разпределям парите си, за да ми стигат както да живея спокойно, така и да спестявам?
- Имам собствен бизнес. Какво мога да направя, за да запазя финансовата си стабилност в случай, че се случи нещо с него?
- Имам желание да закупя жилище, но не искам ипотечен кредит. Какво бихте ми препоръчали вместо това?
Ето и какво показа нашето проучване за това къде в България можете да получите най-добрата финансова консултация:
NN България
Консултацията продължи около час. Бяха обсъдени всички аспекти на финансовото планиране: приходи, разходи, финансови цели и бъдещи планове. Служителката много подробно обясни петте пера на финансовото планиране: пенсионно, инвестиционно, застрахователно, данъчно и наследствено. Беше мила и отзивчива. Изслуша всичко и нито за момент не се опита да продаде конкретен продукт. Остави време за размисъл и евентуална следваща среща, на която да се предложи конкретен продукт, отговарящ най-много на нуждите и желанията на клиента.
Уникредит Булбанк
В офиса на банката беше натоварено и чакането отне около 30 минути. Консултацията беше не повече от 10 минути. Обсъдени бяха както депозитите, така и инвестиционните предложения на банката. Служителката обясни всичко, без да украсява излишно продуктите и без да се опитва да продаде някой конкретен на всяка цена. Обсъдени бяха само банкови продукти, като не беше даден отговор на нетипичните въпроси като: пенсиите и застраховането. Остави на клиента сам да прецени дали това, което банката предлага е нещото, от което има нужда.
Алианц България
Тъй като Алианц България е разделен на две: Алианц Банк и Алианц пенсионно осигурителни и застрахователни офиси, беше посетен офис, в който служителите могат да консултират във връзка с пенсионното осигуряване и застраховането. Консултацията продължи около 20 минути. Беше отговорено на въпросите свързани със застраховането, но щом бяха засегнати въпроси свързани с банкови продукти, клиента беше насочен към банков офис. Служителите изслушаха нуждите на клиента и се опитаха да предложат продукт, който да отговори на тези нужди в областта, в която работи обслужвания от тях офис.
Булстрад България
Консултацията продължи около 20 минути. Служителите в офиса бяха любезни и отзивчиви, отговориха на въпросите свързани със застраховането, но не успяха да отговорят на тези, свързани с пенсионното осигуряване, банковите продукти или планирането на финансите като цяло. Предложиха продукт в края на консултацията.
Банка ДСК
В клона на банката бе сравнително спокойно и не се чака прекалено много. Консултацията продължи около 15 минути, като служителката подробно обясни какви финансови продукти в сферата на банкирането и инвестирането предлагат. Изслуша желанията на клиента и предложи кредитни продукти: ипотечен кредит като по-бърз вариант на спестяването за жилище, въпреки че не бяха задавани въпроси с вързани с кредитирането. На нетипичните въпроси като тези за застраховане, насочи клиента към по-компетентни лица (посещаване на застрахователен брокер).
ДЗИ
Консултацията продължи около половин час. Служителката обясни подробно характеристиките на застрахователните продукти, предлагани от дружеството. На въпросите свързани със спестяването на средства, предложи спестовна застраховка. Интересуваше се от целите и желанията на клиента. Предложи и имуществено застраховане, което не беше част зададените въпроси. Поинтересува се от целите на клиента като беше отзивчива и се опита да предостави възможно най-пълна информация в помощ на тези цели.
И НАЙ-ДОБРИЯТ ФИНАНСОВ КОНСУЛТАНТ В БЪЛГАРИЯ Е…..:
Стане ли въпрос за финансово консултиране, мястото, на което можете да получите най-доброто обслужване, според резултатите на нашето изследване е NN България. Ето кои са и ТОП 3 на най-добрите финансови консултанти сред проучените:
- NN БЪЛГАРИЯ – категорично заемат ПЪРВО място с резултат 20 точки от 21 възможни с най-подробна и изчерпателно представена информация. С изслушване от страна на служителя и професионално консултиране, без желание да се продаде продукт на всяка цена и с видима грижа към нуждите на клиента.
- ДЗИ – ВТОРО място с резултат от 15 точки с подробно и изчерпателно описание на предлаганите продукти. Изслушване от страна на служителите, без настояване или опит задължително да се продаде конкретен продукт. Тук липсваше единствено компетенцията да бъде даден отговор на въпроси извън сферата на застраховането.
- УНИКРЕДИТ БУЛБАНК – ТРЕТО място с резултат от 13 точки поради по-бавно обслужване и по-кратка консултация. Изчерпателно описание на предлаганите продукти, без опит да се продаде на всяка цена. Също липсваше единствено компетенцията да бъде даден отговор на въпроси извън сферата на банкирането.
Някои допълнителни впечатления от проучването:
- Голяма част от служителите на финансовите институции са обучени да познават продуктите, които предлагат, но без да отделят специално внимание на нуждата на клиента;
- Консултациите продължават сравнително кратко време, като не навсякъде целта е да бъде продаден конкретен продукт;
- Често служителите бързат или не са напълно отдадени на клиента (особено банковите).
В заключение ще кажем само, че това проучване е напълно субективно, но може да даде полезна информация и насоки на онези, които искат да планират по възможно най-добре финансите си и имат нужда от професионалист в областта.