„Застраховането е бизнес на личния контакт и едно преминаване в изцяло онлайн форма крие множество рискове.“
Във всеки от своите над 20 офиса в цялата страна, брокерът предлага пълната гама от застрахователни продукти и услуги. Служителите и посредниците на брокера обслужват професионално и коректно постоянно нарастващия брой клиенти.
В последните няколко години „Дженерал Брокерс” бележи постоянен ръст на продажбите, като през 2015 година достигна четвъртото място в страната.
Теодор Христов е един от основателите и собствениците на „Дженерал Брокерс”. Със своя упорит труд и всекидневни срещи с партньори, служители и клиенти, активно допринася за утвърждаване на брокера, като един от водещите в страната.
– Г-н Христов искам да Ви благодаря, че приехте поканата ни за среща. В началото на разговора ни бих искала да Ви помоля да коментирате промените в Кодекса на Застраховането, които бяха приети в края на миналата година и как те ще се отразят върху потребителите.
– Като член на БАЗБ участвах дейно в част от процеса по създаването му, в тясно сътрудничество с целия УС на Асоциацията. Мисля, че създадохме един много добър Кодекс, изцяло съобразен с новите европейски директиви касаещи застраховането. Положихме максимални усилия да направим така, че да гарантираме едно по-добро и по-професионализирано обслужване за клиентите. Разбира се, има още какво да се желае, но някои от нещата зависят и от промени в други закони и нормативни актове. Трябва да се работи още по отношение на частта, касаеща посредниците, за да можем да гарантираме още по-професионално обслужване и изолиране на некоректните участници от пазара. В лицето на ръководството на КФН и законодателните органи, аз виждам желание да се работи в правилната посока по регулация на пазара. .
– През 2015 година бяхме свидетели на множество прогнози свързани с намаляване и увеличаване на цената на задължителната застраховка „Гражданска отговорност”. В крайна сметка промените в Кодекса повлияха ли на цените на Гражданската отговорност?
– Като цяло не се наблюдава съществена промяна в цената, която да е провокирана от новия Кодекс, въпреки, че съгласно него, от тази година се разшири задължително покритието за всички държави-членки на споразумението Зелена Карта.
Това, до голяма степен, се дължи на факта, че застраховка гражданска отговорност съставлява все по-голям дял от портфейлите на застрахователните дружества и поради задължителния си характер може да акумулира големи парични потоци в кратки срокове.
В стремежа си да запазят пазарните си дялове и в условията на все по-изострена конкуренция и постоянно появяващи се нови компании на пазара, цената на застраховката е значително по-ниска от болшинството други членки на ЕС при почти еднакви лимити и честота на събитията.
– Г-н Христов, какво е Вашето мнение за онлайн застраховането? Има ли то почва у нас и дали някога застраховката „Гражданска отговорност” ще се продава изцяло онлайн? Като казваме „изцяло онлайн”, разбираме да отпаднат и стикерите.
– На този етап смятам, че е рано да се повдигат въпросите по отпадане на стикера, защото той е превантивна мярка срещу все по-рядко срещащите се, но все пак съществуващи некоректни посредници.
От друга страна застраховането в своята същност е бизнес на личния контакт и едно евентуално преминаване в изцяло онлайн форма на продукта с най-широк обхват, поради неговия задължителен характер, а именно Гражданската отговорност, крие множество рискове.
На първо място смятам, че ще влоши в голяма степен предлагането по останалите застрахователни продукти. Освен това, при едно евентуално преминаване изцяло онлайн водещият и единствен фактор при избора на застраховател по Гражданска отговорност, ще стане цената на застраховката, което изцяло противоречи на идеите за професионализация на сектора, които са заложени в новия Кодекс. Акумулирането на голям брой полици в компании с недотам добър кредитен рейтинг и финансова стабилност, чрез ниска цена крие огромни рискове по изпадане в несъстоятелност на компании, по неплащане на щети по Гражданска отговорност, и т.н., което ще се отрази изключително негативно на целия сектор.
Не на последно място не бива да забравяме, че цената на стикера е 1.40 и неговото отпадане не би следвало да доведе до понижаване в цената извън този размер. Лансираните наскоро в медиите твърдения, че при липсата на посредник и продажба онлайн, цената ще се понижи с 30-40% са напълно неверни и спекулативни.
Първо комисионни в такъв размер не съществуват по закон. Второ, преминаването на работата по издаване и администриране на застраховката от посредниците към компаниите означава, че самите компании ще трябва да разкрият нови работни места и отдели, което противоречи на твърденията за намаляване на разходите, което означава, че цената може дори да се увеличи.
Ако добавим и липсата на професионален консултант, който да даде компетентни съвети при избор на застраховка Каско в комбинация с Гражданска отговорност, можем спокойно да кажем, че има реален шанс общата цена за автомобилно застраховане да се повиши драстично.
– Какви са предизвикателствата пред „Дженерал брокерс” през 2016 година?
– Както всяка година, така и тази, сме си поставили за цел още по-добри резултати спрямо предходната – увеличаване обема на продажби, както и увеличаване на пазарния дял, който нашата компания заема на пазара и категорично затвърждаване на позицията ни като един от лидерите на българския застрахователен пазар.
Продължаваме и тази година да инвестираме много усилия и средства в развиването на корпоративен отдел, който започва да работи все по-добре и да допринася във все по-голяма степен за увеличаването на общите продажби на брокера.
Няма да оставим на заден план и разширяването на присъствието си в цялата страна – имаме план за разкриване на все повече нови точки за продажби в София и цяла България.
Г-н Христов от името на Izbiram.bg и нашите потребители, Ви Благодаря за това интервю.
Прочетете още интересни новини ТУК.