Финансов план за 2019 година, или как да държим парите си под контрол
И ето – новата 2019 година вече е факт. Най-вероятно, както всички, и Вие сте си дали поне едно новогодишно обещание свързано с парите. Да харчите по-малко, да отидете на мечтаната почивка, да си купите нова рокля или да смените колата. Каквото и да е, вече можете да го постигнете само с една лесна стъпка – да направите годишен бюджет на приходите, разходите и спестяванията си. Разбира се, ще кажем няколко думи и за кредитите, ако са Ви необходими такива през годината.

Чувам скептиците да казват ”Защо ми е да планирам бюджет и то за цяла година? Толкова години си живея добре и без него”. Разбира се, може и така. Може да продължавате да правите това което до сега – т.е. нищо. А спомняте ли си определението за лудост – „Да правиш едно и също нещо и да очакваш различен резултат”.

Правенето на годишен бюджет е за тези, които не искат да продължават да се влудяват, а искат да променят резултата. За тези, които искат да държат и парите си под контрол, не само половинката си. За тези, които искат да не изпадат повече в множество непредвидени ситуации през годината. За тези, които искат да постигнат финансовите си цели - нова кола или почивка в чужбина. Този материал е за тях. За всички, които искат да направят малка стъпка и да постигнат голям резултат.

Но стига приказки, време е за действия.

1. Изберете най-подходящия инструменти за финансово планиране.

Има няколко и все правилни техники за финансово планиране, които зависят само от Вашето желание и комфорт. На традиционалистите препоръчваме да направят бюджета си като използват лист хартия и молив. На тези, които обичат компютрите и с лекота боравят с ексел препоръчваме да използват него. А за любителите на съвременните технологии има различни приложения за финансово планиране.
Независимо какво ще предпочетете започнете да го правите сега и не спирайте, докато не стигнете до край. Ако го оставите за „по-подходящ момент” рискувате този момент да не настъпи.

2. Планиране на разходите.

Искаме или не разходите са неизбежна част от нашия живот. За да ги планирате правилно разделете ги на постоянни, променливи и „аварийни”.

- Постоянни разходи. Те са неизбежни и почти еднакви като сума всеки месец - битови сметки, вноски по кредити и кредитни карти, разходи за домакинството. В никакъв случай не ги обединявайте в една графа, а ги разпределете по пера: ток, вода, телефон, телевизия, интернет, вноска по кредит (ако имате няколко вида кредит опишете ги поотделно), вноска по кредитна карта, храна, стоки за бита, транспорт - ако в семейството използвате повече от едно превозно средство непременно ги опишете по отделно(градски/междуградски транспорт, гориво за колата).

- Променливи разходи. Това са разходите, които не правите всеки месец, но неизменно присъстват и трябва да се съобразите с тях. Такива са вноските по застраховки, винетка, данък на имота и автомобила, нови ботуши или палто, нови гуми за колата, разходи за почивка и т.н. Запишете ги в месеците, в които предстои да ги платите и непременно всеки разход в отделна графа.

- „Аварийни” разходи. Случвало ли Ви се е ненадейно да се повреди уред у дома? Или да се повредят спирачките на колата? Какво най-често правите в този случай. Звъните на приятел за заем, които трябва да върнете в срок, което нарушава автоматично прихода ви за другия месец и усложнява живота Ви понякога за не малък период от време. Затова започнете да заделяте пари за „авариен” фонд всеки месец. Така ако Ви се случи нещо непредвидено, няма да сте съвсем неподготвени. Решете каква сума ще отделяте и я запишете в отделна графа. Ако, обаче, Ви възникне „авариен” разход, а все още нямате фонд за такива случаи, можете да помислите за заем .

3. Планиране на приходите.

За да можете да покриете разходите непременно трябва да имате доходи. И ако ползата от описване на разходите е тяхното оптимизиране, то основната ползва от записване на приходите е да разберете дали това, което изкарвате покрива това което харчите и ако „не” да предприемете някакви действия. За да Ви е по-лесно разделете приходите на основни, допълнителни и „нови”.

- Основни доходи. Това се доходите, които получавате всеки месец – заплата, пенсия, комисион (ако работите на свободна практика), с една дума приходите, които идват при Вас редовно и на определена дата всеки месец. Много важно е да запомните, че трябва да използвате само тях, за да планирате постоянните си разходи.

- Допълнителни доходи. Втората графа са допълнителните доходи, като хонорари за извършени услуги, наем, рента, граждански договор, парите от продажбата на старата печка или старите мебели, парите, които получавате, ако давате уроци или продавате снимките си. Чрез тях планирайте покриване на променливите разходи или ги вложете в спестявания.

- „Нови” доходи. Изведнъж, след като опишете всички свои разходи и приходи към момента може да се окаже, че имате нужда от „свежи” пари, т.е. „нови” доходи. Те могат да дойдат от смяна на работата с нова, по-добре платена. Или да вземете решение да започнете допълнителен бизнес или да „продадете” уменията си. Отделете графа за тях, но не се изкушавайте да записвате конкретна цифра като приход, както и да планирате конкретен разходи, които да покриете с тях.

4. Планиране на спестяванията.

След като правилно планирахте разходите и приходите си е ред да помислите малко и за ”белите пари, за черни дни”, или казано по друг начин за спестяванията си. Знаете ли, че ако всеки месец отделяте само 8% от дохода си за спестяване никога няма да останете на „червено”? Но спестяването е доста трудна задача за повечето хора. Така, че най-добрия начин е да си поставите цел, която да облечете в цифра. Например – искате тази година да почивате на о.Санторини или искате след пенсия да имате същите доходи като в момента. Тогава трябва да започнете да спестяване част от приходите си всеки месец. Начините да съберете пари са няколко - като си откриете депозит или спестовна сметка, като си направите спестовна застраховка „Живот’ или пък вложите парите си в Допълнително пенсионно осигуряване. Съобразете инструмента, който ще използвате с целта и започнете сега, независимо от размера на сумата, която можете да отделите, дори тя да е само 20 лева.

5. Планиране на кредитите. .

Колкото и добре да планирате приходите и разходите, винаги може да възникне необходимост да пристъпите към заем. Вариантите Ви тук са няколко – заем от приятел, заем от банка или бърз кредит. Ако се нуждаете от малка сума пари – например 300-400 лева, може да се възползвате от специалните ни предложения.

И за финал – започнете новата година с действие, а не с обещание. Живейте и планирайте тук и сега!

Ако този материал беше полезен за Вас, прочетете още в секцията „Нашите съвети”

Сподели този пост

Остави коментар

Image CAPTCHA
Използвайте символи на латиница, от значение са големите и малките букви.

Наръчник с безценни съвети за банковите и бързи кредити