Ще успее ли училището да даде финансови познания на децата ни?

учащи, финанси

В проекта на МОН за нова учебна програма се залага обучение, което да дава базови икономически познания на всички ученици.

Настъпилата у нас демокрация донесе и нови икономически условия, за които милиони българи се оказаха неподготвени. Не едно, а две поколения започнаха, чрез метода проба-грешка, да се учат сами как управляват личния си бюджет и личния си бизнес, а образователната ни система си мълчеше по темата.

Добрата новина е, че времето на мълчание явно свърши и в проекта за нова учебна програма се залага обучение, което да дава базови икономически познания на всички ученици.

Това ще стане с въвеждането на нов учебен предмет „Технологии и предприемачество” в 9-ти клас. Основната му цел е да попълни липсващите на учениците знания, за стопанския живот на страната и тяхното място в него.

Деветокласниците ще изучават какво е данък, какви са видовете данъци и какво е значението им за икономиката на страната. Ще научат разликата между държавна намеса и държавно управление, ще разберат какво е значението на банките за стопанския живот на страната и кои са основните принципи на кредитната политика, за да могат да вземат обосновано решение за инвестиции, спестяване и потребление.

Учениците сами ще трябва да предложат иновативни идеи за развитие на собствен бизнес. Ще изучават основните правни форми при създаване на собствена фирма и ще анализират различните дейности на предприемачите, включително управлението на риска.

Основен акцент ще са трудовите и потребителски права. Деветокласниците ще получат начални познания по трудово право, ще изучават нормативните актове уреждащи трудовите правоотношения и потребителските права. Основните видове застраховки и тяхното значение също са заложени в учебната програма.

Учениците ще навлязат и в света на маркетинга, като ще трябва да могат да направят маркетингово прочуване, а за целта ще изучат маркетинговите инструменти. Едно от уменията, които трябва да усвоят, е да направят маркетингова стратегия на фирмата, съобразена с нейния бизнес план. Ще научат също така и как се образуват цените на стоки и услуги.

Предметът ще се изучава в 90 учебни часа, като по-голямата част от времето ще бъде не в лекционна форма, а под формата на ролеви игри, симулации и решаване на казуси.

Намерението за изучаване на основни неща свързани с бизнеса и предприемачеството е много добро. Дано министерството да намери и правилната форма, за да превърне намерението в реалност.


Прочетете още интересни новини ТУК.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.