Новите технологии и ние. Електронното банкиране – предимства и недостатъци. Част 2

Електронно банкиране

Разберете кои са предимствата и недостатъците на електронно (онлайн) банкиране, за да предпазите парите си.

В тази част ще Ви запознаем с ДОПЪЛНИТЕЛНИ СРЕДСТВА ЗА ЗАЩИТА на вашите лични данни и НАЙ-ЧЕСТО СРЕЩАНИ ОПИТИ ЗА ИЗМАМА

Припомнете си: Новите технологии и ние. Електронното банкиране – предимства и недостатъци. Част 1

ДОПЪЛНИТЕЛНИ СРЕДСТВА ЗА ЗАЩИТА

  • Антивирусна защита
    Вирусите могат да повредят Вашият компютър, да унищожат данни, а в някои случаи дори да изпратят лична информация или пароли, въведени по време на използването на системата, на лица с нечисти намерения. Ползването на надеждна и актуализирана антивирусна програма ще намали вероятността от подобно нежелано събитие.
  • Сигурна парола
    Използвайте сигурни пароли, които са комбинация от букви, цифри и различни символи като „@“, „!“ и др.
    Сменяйте паролата си често – на всеки 1-3 месеца.
  • Използвайте само проверени компютри
    Опитайте се максимално да избягвате използването на услугата „Интернет банкиране“ в присъствието на други хора или на публични места (в интернет клубове или на компютри, използвани от други хора). Избягвайте и публични WiFi връзки, незащитени с парола.
  • Не оставяйте КЕП в компютъра
    След приключване на работата с Вашия Квалифициран Електронен Подпис (КЕП), винаги го изключвайте от компютъра и никога не оставяйте устройството/чип-картата без надзор!
  • Малко повече внимание
    Не оставяйте безконтролно личния си мобилен телефон или Тоукън, за да сте сигурни, че не се използват от друг без ваше знание!
  • Изход от системата
    Важно е след като сте приключили с използването на услугата „Интернет банкиране“, да натиснете бутона „Изход”, а не просто да затворите прозореца на браузъра. Така е сигурно, че защитената връзка, която е била създадена с логването ви в интернет портала, е прекъсната.

Виж още: Как да се възползвате от удобството на електронното (онлайн) банкиране?

ЧЕСТО СРЕЩАНИ ОПИТИ ЗА ИЗМАМА

  • ФИШИНГ (PHISHING)
    Онлайн измама, чиято цел е кражбата на потребителски имена и пароли.
    Най-често онлайн фишингът започва с имейл, който изглежда като официално съобщение от надежден източник, например банка или фирма за кредитни карти. Напоследък зачестиха сигналите от подобни съобщения, уж изпратени от НАП. Съобщението може да изглежда легитимно и да съдържа запазените знаци на организацията, а имейл адресът да наподобява този на фирмата, от името на която се изпраща съобщението. В имейла получателите се насочват към фалшив уеб сайт, който ги подканва да предоставят лични данни, като име и парола за достъп до Интернет банкиране, номер на банкова карта, CVV\CVC или др.
  • НЕ ПРЕДОСТАВЯЙТЕ
    конфиденциална информация, свързана с достъпа ви до Интернет банкирането или вашата банкова карта чрез интернет или по телефон.
  • ФАРМИНГ (PHARMING)
    Друг метод, използващ фалшиви уеб сайтове, но без email съобщения. Фармингът се осъществява чрез т.н. атака „DNS poisoning“ или чрез промяна на „hosts“ файла в компютъра на жертвата. По този начин се пренасочва трафика от определен уеб сайт към друг, който е негово копие и има за цел кражбата на секретна информация, като потребителско име, парола и др. При „DNS poisoning” DNS сървърът преобразува адресите на уеб сайтовете, които пишете в адресната лента на уеб браузъра, в IP адреси. Например, когато напишете www.–bank.bg, компютърът ви ще се обърне към DNS сървъра на вашият интернет доставчик, за да научи IP адреса на сайта и да го отвори. Ако той бъде подменен с друг адрес, при изписването на www.–bank.bg, заявката ще бъде пренасочена към сървър, съдържащ точно копие на сайта на Банката. Потребителят има вероятност да не разбере за измамата, защото е написал правилно и собственоръчно адреса на уебсайта, без да знае, че е жертва на „DNS poisoning“ атака.
  • ВИШИНГ (VISHING)
    Вариант на метода фишинг, при който имейлите съдържат телефонен номер. В този случай се препоръчва потребителите да се обадят, за да потвърдят потребителските си данни или друга лична информация. В имейла може да се крие и вирус, чрез който измамникът заразява компютъра ви и получава пълен достъп до данните, включително до банкови сертификати.

Важно!!!
Която и да е банка по никакъв начин няма да поиска от вас конфиденциална информация като потребителско име и парола за достъп до Интернет банкиране или информация за банкова карта като: номер на карта, PIN на карта, дата на валидност или CVV/CVC.

Препоръчваме ви при най-малко съмнение, че сте станали жертва на интернет измама, да уведомите незабавно Call Center на вашата банка и да поискате да ви бъде блокиран потребителския профил за достъп до Интернет банкиране или банковата ви карта.

И за финал – не забравяйте, че няма нищо по-ценно от вашето време, а електронното (онлайн) банкиране е един от начините да го „харчите” разумно.

За да сравните условията на електронното (онлайн) банкиране на различните банки у нас, използвайте нашия Калкулатор.
Чрез него бързо, лесно и удобно, само с 1 клик, ще разберете какви са услугите, които можете да ползвате чрез него, какви са нивата на сигурност и лекотата при използване. Направете го сега.

Прочетете още полезни съвети ТУК.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.